Rezydencje białoruskich artystów w ramach Festiwalu Prapremier

W ramach tegorocznej edycji FPP zorganizowaliśmy turnusy rekonwalescencyjne dla Artystek i Artystów białoruskich, w obecnej sytuacji politycznej przeżywających każdego dnia sytuacje graniczne. Mamy głębokie przekonanie, że właśnie ten rodzaj pomocy jest teraz naszym przyjaciołom zza wschodniej granicy najbardziej potrzebny.

Wraz z początkiem Festiwalu swoją rezydencję rozpoczęli Ekaterina Shimanovitch i Siarhei Ashukha.

Ekaterina Shimanovitch

Artystka scenografka, kostiumografka. Absolwentka Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuk Pięknych. Stypendystka Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „GAUDE POLONIA” Polska. Laureatka nagrody im. Iwana Uszakowa za scenografię (we współautorstwie z Siarhei Ashukha) za spektakl „Szlachtic Zawalnia czyli Białoruś w fantastycznych opowieściach” (2020), „Radio Prudok” (2019) oraz spektakl „Zapałki” (2018).

 

Siarhei Ashukha

Artysta scenograf. Absolwent Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuk Pięknych. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „GAUDE POLONIA” Polska. Laureat nagrody im. Iwana Uszakowa za scenografię (we współautorstwie z Ekateriną Shimanovitch) za spektakl „Szlachtic Zawalnia czyli Białoruś w fantastycznych opowieściach” (2020). Zwycięzca projektu ekspozycyjnego „Salon jesienny z Belgazprombankiem”  (wspólnie z Ekateriną Szymanowicz).  Laureat stypendium Fundacji Marii Szarapowej w latach 2012-2016.

 

 

Szukamy Polskiego Szekspira!

Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy oraz Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów Dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ ogłaszają XVIII edycję Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodych Dramatopisarzy i Dramatopisarek „Szukamy Polskiego Szekspira”.

Odbiorcami tego unikalnego na skalę Polski konkursu od jego pierwszej edycji w 1984 r. są młodzi twórcy (12 – 21 lat) próbujący swoich sił w dramaturgii i dramatopisarstwie. Głównym celem konkursu, zgodnie z misją twórców, prof. Haliny Machulskiej i prof. Macieja Wojtyszko, jest edukacja przez sztukę dzieci i młodzieży.

Konkursowe sztuki w XVIII edycji Konkursu mają mieć formę monodramu (utworu scenicznego na jednego wykonawcę), inspirowanego hasłem „Głos ludzki”. Teksty należy nadsyłać razem ze zgłoszeniami w nieprzekraczalnym terminie do 1 listopada 2021 r. Regulamin konkursu znajduje się na stronie http://www.teatrpolski.pl oraz www.assitej.pl w zakładkach dotyczących konkursu.

Wśród uczestników i laureatów dotychczasowych edycji Konkursu znaleźli się tacy twórcy polskiej kultury jak: Michał Walczak, Aneta Wróbel, Marta Guśniowska, Zuzanna Bućko, Anna Wakulik, Natalia Mołodowiec, Paulina Danecka czy Adam Biernacki. Sztuki wybranych laureatów były wystawiane i publikowane, a oni sami uczestniczyli w krajowych i zagranicznych warsztatach teatralno-dramaturgicznych pod okiem profesjonalnych twórców.

Dla biorących udział w konkursie zostaną przygotowane masterclassy z Julią Holewińską, Marią Wojtyszko i Davitem Gabunią, którzy opowiedzą o swoim warsztacie i metodach pisania. Nagrody obejmują cyfrową publikację zwycięskich utworów oraz prezentację w formie szkicu scenicznego na scenie Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Organizator przewiduje także nagrody rzeczowe.

Formularz zapisów na masterclassy: https://forms.gle/V3HtoyGZGYgL7JKy6

Informacje nt. konkursu, regulamin oraz karta zgłoszeniowa są dostępne na stronie www.teatrpolski.pl w zakładce „POLSKI SZEKSPIR”.

Konferencja prasowa

Szanowni Państwo,

W imieniu dyrekcji Teatru Polskiego w Bydgoszczy – Wojciecha Farugi i Julii Holewińskiej – zapraszamy na konferencję prasową,
która odbędzie się 9 września (czwartek) o godz. 14.00.

Tematem konferencji będą:

– program jubileuszowej XX edycji Festiwalu Prapremier – Festiwal Prapremier 2021.Odzyskiwanie,

– finał konkursu AURORA. Nagroda Dramaturgiczna  Miasta Bydgoszczy,

– zbliżająca się premiera spektaklu „Katyń. Teoria barw” Julii Holewińskiej w reżyserii Wojciecha Farugi,

–  plany Teatru Polskiego w Bydgoszczy na sezon artystyczny 2021/2022.

 

Spotkanie odbędzie się za pośrednictwem platformy ZOOM. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Aleksandrą Rzęską: ola.rzeska@teatrpolski.pl

Wolontariat FPP 2021

Zapraszamy Wolontariuszy do współpracy przy jubileuszowej XX edycji Festiwalu Prapremier!

Poszukujemy osób dyspozycyjnych, odpowiedzialnych, otwartych, a także gotowych na nowe wyzwania do pracy przy XX edycji Festiwalu Prapremier, który odbędzie się w dniach 01 października – 04 grudnia 2021 roku.

Zainteresowane osoby prosimy o wypełnienie formularza: https://forms.gle/qcf7XCFmxskGBSsT9

Znamy finalistów Aurory – Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy!

Jury w składzie: Davit Gabunia, Julia Holewińska, Agnieszka Lubomira Piotrowska po przeczytaniu 288 z 16 krajów postanowiło wybrać 5 sztuk, które znajdą się w finale Aurory. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy. W kolejności alfabetycznej są to:

 

Lasza Bugadze – „Antimedea” (Gruzja)

Michał Buszewicz – „Autobiografia na wszelki wypadek” (Polska)

Tijana Grumić – „I have never seen the stars” (Serbia)

Mikita Iljinczyk – „Dark room” (Białoruś)

Lena Laguszonkowa – „Matka Gorkiego” (Ukraina)

 

Jury pragnie także wyróżnić i rekomendować do wystawienia teatrom w Polsce i zagranicą następujące sztuki:

 

Magda Fertacz – „Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979” (Polska)

Olga Maciupa – „Piłka leci na wschodni brzeg”(Ukraina)

Marek Brand – „Przytul mnie” (Polska)

Wiktor Bagiński/Martyna Wawrzyniak – „Serce” (Polska)

Marta Nowak – „Zapominanie” (Polska)

Hubert Michalak – „Znakrzyża” (Polska)

Saara Turunen – „Medusa’s room” (Finlandia)

Andri Luup – „Felicitas” (Estonia)

Agata M. Skrzypek – „Na zaliczenie. Rewia udramatyzowana” (Polska)

Michał Kmiecik – „Na krawędzi” (Polska)

Oksana Sawczenko – „Kiedy paliliśmy kosmos”, tytuł oryginalny: «Когда мы курили космос» (Ukraina)

Nurajna Satpajewa – „Upadek Świnki Peppy”, tytuł oryginalny: «Грехопадение Свинки Пеппы» (Kazachstan)

Oksana Masłowa – „Patelnia”, tytuł oryginalny: «Сковорода» (Ukraina)

Alena Iwaniuszenko –  “Scrolling”, tytuł oryginalny: «Скроллинг» (Białoruś)Daniło Brakočević – „In an Eggshell” (Serbia)

Paata Tsikolia – „Medea s01e06” (Gruzja)

Pavlo Yurov „E.M.D.R” (Ukraina)

Dmitrij Lewickij „20 sekund”, tytuł oryginalny:  «20 секунд» (Ukraina)

Dmitrij Daniłow „Co robiłeś wczoraj wieczorem?”, tytuł oryginalny: «Что вы делали вчера вечером?» (Rosja)

Andy Iva  (Andriej Iwaniuk) „Ekstremista” (Ukraina)

 

[EN]

 

The jury composed of: Davit Gabunia, Julia Holewińska, Agnieszka Lubomira Piotrowska, having read 288 works from 16 countries decided to select 5 that will qualify for the final of Aurora. The Dramatic Award of the City of Bydgoszcz. In alphabetical order, these are:

 

Lasza Bugadze – “Antimedea” (Georgia)

Michał Buszewicz – “Autobiografia na wszelki wypadek” (“Autobiography in any case”) (Poland)

Tijana Grumić – “I have never seen the stars” (Serbia)

Mikita Iljinczyk – “Dark Room” (Belarus)

Lena Laguszonkowa – “Gorky’s Mother” (Ukraine)

 

Moreover, the jury would also like to distinguish and recommend the following plays for staging to theatres in Poland and abroad:

 

Magda Fertacz “Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979” (“One Thousand and One Nights. Scheherazade 1979”) (Poland)

Olga Maciupa “Piłka leci na wschodni brzeg” (“The ball flies to the eastern bank”) (Ukraine)

Marek Brand “Przytul mnie” (“Give me a hug”) (Poland)

Wiktor Bagiński/Martyna Wawrzyniak “Serce” (“Heart”) (Poland)

Marta Nowak „Zapominanie” (“Forgotten”) (Poland)

Hubert Michalak “Znakrzyża” (“Crossign”) (Poland)

Saara Turunen “Medusa’s room” (Finland)

Andri Luup “Felicitas” (Estonia)

Agata M. Skrzypek “Na zaliczenie. Rewia udramatyzowana” (“For credit. Dramatised revue”) (Poland)

Michał Kmiecik “Na krawędzi” (“On the Edge”) (Poland)

Oksana Sawczenko “Kiedy paliliśmy kosmos” (“When we burned the cosmos”), original title: Когда мы курили космос (Ukraine)

Nurajna Satpajewa “Upadek Świnki Peppy” (“The Fall of Peppa Pig”), original title: Грехопадение Свинки Пеппы (Kazachstan)

Oksana Masłowa “Frying pan”, original title: Сковорода (Ukraine)

Alena Iwaniuszenko “Scrolling”, original title: Скроллинг (Belarus)

Daniło Brakočević– “In an Eggshell” (Serbia)

Paata Tsikolia “Medea s01e06” (Georgia)

Pavlo Yurov “E.M.D.R” (Ukraine)

Dmitrij Lewickij “20 sekund” („20 seconds”) (Ukraine)

Dmitrij Daniłow “Co robiłeś wczoraj wieczorem?” (“What were you doing yesterday in the evening?”) (Russia)

Andy Iva (Andrej Iwaniuk) „Ekstremista” („The Extremist”) (Ukraine)

 

[ROS]

Жюри в составе: Давит Габуния, Юлия Холевиньска, Агнешка Любомира Пиотровска после прочтения 288 пьес из 5 стран, приняло решение номинировать 5 финалистов Драматургической премии г. Быдгощ.

Финалистами стали (в алфавитном порядке):

 

Лаша Бугадзе – «Антимедея» (Грузия),

Михал Бушевич – «Автобиография на всякий случай» (Польша)

Тияна Грумич – „I have never seen the stars” (Сербия)

Микита Ильинчик – «Dark room» (Беларусь),

Лена Лягушонкова – «Мать Горького» (Украина)

 

Жюри также хотело бы отметить и рекомендовать для театральной постановки в Польше и за рубежом следующие пьесы:

 

Магда Фертач – «Тысяча и одна ночь. Шехерезада 1979» (Польша)

Ольга Мацюпа – «Мяч летит на восточный берег» (Украина)

Марек Бранд – «Обними меня» (Польша)

Виктор Багиньски/Мартына Вавжиняк – «Сердце» (Польша)

Марта Новак – «Забвение» (Польша)

Хуберт Михаляк – «Знакреста» (Польша)

Саара Турунен – «Medusa’s room» (Финляндия)

Андри Лууп – «Felicitas» (Эстония)

Агата М. Скшипек – «К зачёту. Представление с элементами драмы” (Польша)

Михал Кмечик – «На краю» (Польша)

Оксана Савченко – «Когда мы курили космос» (Украина)

Нурайна Сатпаева – «Грехопадение Свинки Пеппы» (Казахстан)

Оксана Маслова – «Сковорода» (Украина)

Алёна Иванюшенко – «Скроллинг» (Беларусь)

Данило Бракочевич – „In an Eggshell” (Сербия)

Паата Циколия – «Медея s01e06» (Грузия)

Павло Юрков – «E.M.D.R» (Украина)

Дмитрий Левицкий – «20 секунд» (Украина)

Дмитрий Данилов – «Что вы делали вчера вечером?» (Россия)

Andy Iva  (Андрей Иванюк) – «Экстремист» (Украина)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ocalmy Festiwal Prapremier

Festiwal Prapremier odbywający się od 20 lat w Bydgoszczy jest jednym z najważniejszych festiwali teatralnych w Polsce. To tu prezentowali swoje spektakle najwybitniejsi twórcy i twórczynie z kraju i zagranicy. Dotychczas był on finansowany dzięki wsparciu państwa, samorządu i sektora prywatnego.

W tym roku główna kwota dofinansowania – pochodząca z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – nie została Festiwalowi przyznana, również w trybie odwołania. Próbowaliśmy bezpośrednio kontaktować się z MKiDN, inicjować rozmowy z przedstawicielami władz – bezskutecznie.  Nie rozumiemy tej decyzji. W tym roku na 18 złożonych przez nas do MKDNiS aplikacji grantowych żadna nie uzyskała dofinasowania.

Bez wsparcia ministerialnego organizacja zbliżającej się edycji poświęconej m.in. Białorusi w planowanym kształcie jest zagrożona. Wierzymy, że podstawowym celem każdego festiwalu jest łączyć ludzi, a w sytuacjach trudnych nieść także realną pomoc. Dlatego w ramach Festiwalu chcemy zorganizować turnusy rekonwalescencyjne dla Artystek i Artystów białoruskich,  w obecnej sytuacji politycznej przeżywających każdego dnia sytuacje graniczne. Mamy głębokie przekonanie, że właśnie ten rodzaj pomocy jest teraz naszym przyjaciołom zza wschodniej granicy najbardziej potrzebny. Nie chcemy wykonywać symbolicznych gestów, korzystając z zasobów Teatru chcemy dać potrzebującym bezpieczną przestrzeń.

Pracujemy nad uzyskaniem pomocy finansowej z pełnym przekonaniem, że Festiwal Prapremier musi trwać. Dlatego zapraszamy Państwa do włączenia się w akcję crowdfundingową na rzecz Festiwalu Prapremier 2021. Mamy nadzieję, że z Państwa pomocą zorganizujemy jubileuszową edycję festiwalu w zaplanowanym kształcie. Każdy, nawet najdrobniejszy gest solidarności będzie nas mobilizował do dalszej pracy.

Link do zrzutki: Ocalmy Festiwal Prapremier | zrzutka.pl

 

Festiwal Prapremier: Nie/obecne | Dzień 10.

Festiwal Prapremier: Nie/obecne | Dzień 9.

Festiwal Prapremier: Nie/obecne | Dzień 8.