FINALISTS OF AURORA 2024 | FINALIŚCI I FINALISTKI AURORY 2024

[ENG] We are pleased to announce the finalists of the fourth edition of AURORA. The Drama Award of the City of Bydgoszcz. The jury composed of: Davit Gabunia, Julia Holewińska, Agnieszka Lubomira Piotrowska, after reading 268 texts from 19 countries unanimously qualified the following plays for the final of the competition:

  • „Say hi to Abdo“ by Mikita Ilyinchyk (Belarus)
  • „Norman Freeman“ by Agnieszka Jelonek (Polska)
  • „The F Word“ by Lejla Kalamujić (Bosna and Herzegovina), translation from Bosnian into English by Mirza Purić
  • „Where the Glowing Trees Are“ by Nina Plavanjac (Serbia)
  • „Luter / Von Bora“ by Adrian Szafrański (Poland)

/…/

Moreover, the jury would like to distinguish and recommend the following plays for staging:

  • „Имею наглость Быть“ / „Mam prawo być“ / „I’ve got right to be“ Diana Balyko (Belarus)
  • „Delivery Heroes. Bohaterowie na wynos“ Konrad Marek Cichoń and Andrzej Błażewicz (Poland)
  • „Dybuki“ („Dybbuks“) Jolanta Fainstein (Poland)
  • „Maria Zosia Ania Frania, służąca nie jest do gadania!“ („Mary, Sophie, Anny, Franny, the maid is not for talking!“) Klaudia Gębska (Poland)
  • “NOX” Ignat Mihai (Romania), translation from Romanian into English by Andreea Roxana Bell
  • „Orfeo“ Patrycja Kowańska (Poland)
  • „Goodbye, Henichesk“ Lena Kudaieva (Ukraine)
  • „Jałowcowa 14“ Julia Lange (Poland)
  • „Terzetto“ Marita Liparteliani (Georgia)
  • „Tęsknię za domem“ („I am homesick“) Radosław B. Maciąg (Poland)
  • „The New Woman“ Ida Marinić (Croatia)
  • „Ґражда“ / Oleg Mikhailov (Ukraine)
  • „Negotiating Peace“ Jeton Neziraj (Kosovo), translation from Albanian into English by Suzana Vuljevic
  • „Możliwości naszych domów“ („The possibilities of our houses“) Eliasz Niezgoda (Poland)
  • „Barbarians of onion kind“ Kateryna Penkova (Ukraine)
  • „Мааа, болить“ / „To boli“ / „It hurts“ Grigory Semenchuk and Yurii Vovkohon (Ukraine)
  • „Bad Connection“ Iryna Serebriakova and Valeriia Treshchova (Ukraine)
  • „URODA“ („BEAUTY“) Raman Shytsko (Belarus)
  • „Cudze twarze“ („Strangers’ faces“) Natalia Sara Skorupa (Poland)
  • „Fern Flower“ / „Paparac-kvietka“ Renata Talan (Belarus)
  • „NEKRŠTENI DANI“ / „Niechrzczone dni“ / „Unbaptized days“ Bojan Tasić (Serbia), translation from Serbian into Polish by Katarzyna Ewa Stojičić
  • „Kiedy stopnieje śnieg“ („When the snow melts“) Tomasz Walesiak and Katarzyna Minkowska (Poland)
  • „Wszystko pamiętam (Scenki z kilku żyć)“ („I remember it all (Scenes from several lives)“) Magdalena Włodarska (Poland)

29.06.2024 r.

 

[PL] Z wielką przyjemnością przedstawiamy finalistów i finalistki czwartej edycji AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy. Jury w składzie: Davit Gabunia, Julia Holewińska, Agnieszka Lubomira Piotrowska, po przeczytaniu 268 tekstów z 19 krajów jednogłośnie zakwalifikowało do finału konkursu następujące sztuki:

  • „Say hi to Abdo“ autorstwa Mikity Ilyinchyka (Białoruś)
  • „Norman Freeman“ autorstwa Agnieszki Jelonek (Polska)
  • „The F Word“ autorstwa Lejli Kalamujić (Bośnia i Hercegowina), *tłumaczenie z języka bośniackiego na angielski Mirza Purić
  • „Where the Glowing Trees Are“ autorstwa Niny Plavanjac (Serbia)
  • „Luter / Von Bora“ autorstwa Adriana Szafrańskiego (Polska)

/…/

Jury postanowiło także rekomendować do wystawienia następujące teksty:

  • „Имею наглость Быть“ / „Mam prawo być“ / „I’ve got right to be“ Diana Balyko (Białoruś)
  • „Delivery Heroes. Bohaterowie na wynos“ Konrad Marek Cichoń i Andrzej Błażewicz (Polska)
  • „Dybuki“ Jolanta Fainstein (Polska)
  • „Maria Zosia Ania Frania, służąca nie jest do gadania!“ Klaudia Gębska (Polska)
  • “NOX” Ignat Mihai (Rumunia), tłumaczenie z języka rumuńskiego na angielski Andreea Roxana Bell
  • „Orfeo“ Patrycja Kowańska (Polska)
  • „Goodbye, Henichesk“ Lena Kudaieva (Ukraina)
  • „Jałowcowa 14“ Julia Lange (Polska)
  • „Terzetto“ Marita Liparteliani (Gruzja)
  • „Tęsknię za domem“ Radosław B. Maciąg (Polska)
  • „The New Woman“ Ida Marinić (Chorwacja)
  • „Ґражда“ / „Grażda“ / Oleg Mikhailov (Ukraina)
  • „Negotiating Peace“ Jeton Neziraj (Kosowo), tłumaczenie z języka albańskiego na angielski Suzana Vuljevic
  • „Możliwości naszych domów“ Eliasz Niezgoda (Polska)
  • „Barbarians of onion kind“ Kateryna Penkova (Ukraina)
  • „Мааа, болить“ / „To boli“ / „It hurts“ Grigory Semenchuk i Yurii Vovkohon (Ukraina)
  • „Bad Connection“ Iryna Serebriakova i Valeriia Treshchova (Ukraina)
  • „URODA“ Raman Shytsko (Białoruś)
  • „Cudze twarze“ Natalia Sara Skorupa (Polska)
  • „Fern Flower“ / „Paparac-kvietka“ Renata Talan (Białoruś)
  • „NEKRŠTENI DANI“ / „NIECHRZCZONE DNI“ Bojan Tasić (Serbia), tłumaczenie z języka serbskiego na polski Katarzyna Ewa Stojičić
  • „Kiedy stopnieje śnieg“ Tomasz Walesiak i Katarzyna Minkowska (Polska)
  • „Wszystko pamiętam (Scenki z kilku żyć)“ Magdalena Włodarska (Polska)

29.06.2024 r.

———-

The Society of Authors ZAiKS is the partner of this year’s edition of AURORA and will award additional prizes to the finalists.

Stowarzyszenie Autorów ZAiKS jest partnerem tegorocznej edycji AURORY i przyzna dodatkowe nagrody dla finalistów.

 

 

 

13.10 | 19:00 | Zniknięcia | reż. Cristian Ban | INAUGURACJA FESTIWALU

13.10 | piątek | g. 19.00 | Teatr Kameralny w Bydgoszczy | KUP BILET 

Teatrul Andrei Mureșanu Sfântu Gheorghe | Rumunia

tekst Elise Wilk

reżyseria Cristian Ban

scenografia Irina Chirilă

animacje Ordog Gyarfas Agota

obsada Elena Popa, Anca Pitaru, Mădălina Mușat, Sebastian Marina, Costi Apostol,  Iulian Trăistaru

Spektakl „Zniknięcia” oparty jest na tekście Elise Wilk, za który autorka zdobyła w ubiegłym roku AURORĘ. Nagrodę Dramaturgiczną Miasta Bydgoszczy.

„Zniknięcia” Elise Wilk to saga obejmująca kilkadziesiąt lat, opowiadająca o losach trzech pokoleń rodziny Sasów siedmiogrodzkich (mniejszości niemieckiej w Rumunii). Kolejne epizody osadzone są w istotnych momentach historii: pod koniec II wojny światowej, w okresie obalenia reżimu Ceaușescu oraz przyjęcia Rumunii do Unii Europejskiej.

Naprzemiennie wykorzystując fragmenty narracyjne i sceniczne, „Zniknięcia” opowiadają o traumie społeczeństwa, użyczając głosu zmarłym i jeszcze nienarodzonym.

W swoim charakterystycznym stylu, zachowującym balans między humorem a powagą, reżyser przybliża publiczności historię saksońskiej rodziny mieszkającej w Rumunii, która przez różne okoliczności towarzyszące ich egzystencjalnej podróży została zmuszona do życia w rozłące.

„Spektakl będzie intymnym spotkaniem widzów z historią saksońskiej rodziny żyjącej w Rumunii, zaczynającą się w 1944 roku i trwającą aż do chwili obecnej. Jest to wyjątkowy tekst i cieszę się, że po wielu latach po wielu latach starań, współpraca z Elise odbywa się właśnie w Sf. Gheorghe w towarzystwie, z którym odważyłbym się wystawić każdy spektakl”, mówi reżyser Cristian Ban.

Projekt współfinansowany przez Rumuński Instytut Kultury w ramach programu CANTEMIR, zapewniającego wsparcie finansowe projektów kulturalnych przeznaczonych dla środowiska międzynarodowego. Rumuński Instytut Kultury nie bierze odpowiedzialności za treść materiału.

ENG

DISAPPEARING | CRISTIAN BAN

13.10 | 7 p.m. | Teatr Kameralny | INAUGURATION OF THE FESTIVAL

Teatrul Andrei Mureșanu Sfântu Gheorghe | Romania

directed by Cristian Ban

script Elise Wilk

scenography Irina Chirila

animation Ördög Gyárfás Ágota

 

cast Sebastian Marina, Elena Popa, Anca Pitaru, Iulian Trăistaru, Costi Apostol, Mădălina Mușat

 

Elise Wilk’s „Disappearing” is a saga spanning over decades, telling a story of three generations of Transylvanian Saxon family living as a German minority in Romania. The next events are set in significant moments in history: the end of a World War II, the time of the overthrow of the Ceaușescu regime and the the accession of Romania to the European Union.

In his characteristic style, which harmoniously combines humour with serious notes, director Cristian Ban brings to the audience the story of a Saxon family in Romania, which is forced to live separately by the contexts of certain moments of its existential journey.

„The show will be a very intimate encounter between the audience and the story of a Saxon family in Romania, from 1944 to the present. It’s a very special text and I’m glad that, after many years of seeking to work together, the collaboration with Elise happens precisely in Sf. Gheorghe, with the company with which I would have the courage to do any performance”, says director Cristian Ban.

This project is co-financed by the Romanian Cultural Institute through the Cantemir Programme – a funding framework for cultural projects intended for the international environment. The Romanian Cultural Institute cannot be held responsible for the content of this material.

Festiwal Prapremier. Oświecenie | zakończenie | 29.10.2022

Wyborem zwyciężczyni AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy – Elise Wilk – i galą finałową zakończyliśmy XXI. edycję Festiwal Prapremier Oświecenie!

Gala odbyła się w klimatycznych przestrzeniach Pałaców Ostromecko należących do Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy.

To były piękne 2 tygodnie emocji i niezapomnianych teatralnych wrażeń.

Elise Wilk laureatką II. edycji AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy

Elise Wilk laureatką AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy 2022!

Kapituła doceniła sposób ujęcia rzeczywistości mniejszości saskiej w wojennej i powojennej Rumunii, która w tej sztuce okazuje się zadziwiająco zrozumiała i tożsama z sytuacją mniejszości w różnych momentach przeszłości. W „Zniknięciach” autorka uprawia swoistą intymną epikę, rozpisaną na wielogłos żywych i umarłych postaci, przedstawia historię klęski ucieczek i klęski pozostań i wyraża zbiorowy Los.
  Nagrodę w imieniu laureatki odebrała Raluca Radulescu, dziennikarka Radia Romania.

Festiwal Prapremier. Oświecenie | 28.10.2022

„Ta będzie taka sama” – to ostatni z pięciu finałowych szkiców scenicznych, którego autorką jest Stasa Bajac, a reżyserii podjęła się Małgorzata Wdowik.

Ten słodko-gorzki pokaz odbył się w przestrzeniach Młyny Rothera i zakończył tegoroczny Festiwal Prapremier. Oświecenie.

Festiwal Prapremier. Oświecenie | 27.10.2022

Wczorajszego pokazu szkicu scenicznego autorstwa Niny Zakhozhenko „Ja, wojna i plastikowy granat” w reżyserii Magdy Szpecht nie sposób oddać obrazem, relację prosimy więc potraktować jako formę zapisu wspomnień.

Poruszający mini spektakl zakończyło spotkanie z twórcami i twórczyniami, który poprowadzili: Tomasz Domagała i Katarzyna Janowska.

Festiwal Prapremier. Oświecenie | 26.10.2022

Za nami trzeci z pięciu pokazów finałowych szkiców scenicznych II. edycji AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy i fotorelacja z auli Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w której odbyło się czytanie tekstu autorstwa Marty Sokołowskiej „Proszę, niech zapanuje pokój” w reżyserii Piotra Domalewskiego.

Pokazowi – tradycyjnie już – towarzyszyło spotkanie z twórcami i twórczyniami, które poprowadzili: Tomasz Domagała  i Katarzyna Janowska.

Festiwal Prapremier. Oświecenie | 25.10.2022

Drugi z pięciu pokazów finałowych szkiców scenicznych II. edycji AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy – zostawiamy Was z relacją z auli VI Liceum Ogólnokształcącego, w którym odbyło się czytanie tekstu „Zniknięcia” Elise Wilk w reżyserii Michała Borczucha.

Festiwal Prapremier. Oświecenie | 24.10.2022

Szkic sceniczny tekstu “Pięć pieśni Polesia” Ludy Tymoshenko w reżyserii Jakuba Skrzywanka.

Wystąpili: Paweł L. Gilewski, Jewhenija Nepytaliuk, Katarzyna Pawłowska, Michalina Rodak, Michał Surówka, Jakub Ulewicz, Małgorzata Witkowska

po czytaniu odbyło się spotkanie z twórcami i twórczyniami, które poprowadził Tomasz Domagała.

Festiwal Prapremier. Oświecenie | spotkanie z finalistkami AURORY | 23.10.2022

Dzisiejsze spotkanie z finalistkami tegorocznej, II. edycji AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy rozpoczęło tydzień czytań szkiców scenicznych!

Dziękujemy Miejskiemu Centrum Kultury w Bydgoszczy oraz Music Cafe Szpulka za przestrzeń, w której mogliśmy poznać bliżej finalistki i ich teksty, Agacie Skrzypek – za poprowadzenie rozmowy, a Szymonowi Andrzejewskiemu i Natalii Krasilnikovej – za sprawne tłumaczenia.