Przejdź do głównej treści strony

Ludzie

JULIA HOLEWIŃSKA / KURATORKA FESTIWALU PRAPREMIER
Kierowniczka programowa w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Dramatopisarka i dramaturżka. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej, obecnie wykładowczyni tej uczelni. Autorka następujących dramatów: Katyń. Teoria barw, Turyści, Granice, Kalkstein/Czarne Słońce, Good Night Cowboy, Dolce Vita, Krzywicka/krew, Ziemia niczyja, Ciała obce, Rewolucja balonowa, 12/70, Muzykant, Zina, Wodewil. Jest także autorką sztuk dla dzieci – Skarpety i papiloty i Akademia Pani Beksy. Jej sztuki przetłumaczone zostały na angielski, rosyjski, niemiecki, hiszpański, rumuński, włoski, czeski, japoński, ukraiński, słowacki, szwedzki i kataloński. Jest czterokrotną stypendystką Ministerstwa Kultury, laureatką programu „Młoda Polska”, stypendystką Rządu Francuskiego, stypendystką Miasta Stołecznego Warszawy. W 2010 roku za sztukę Ciała obce otrzymała Gdyńską
Nagrodę Dramaturgiczną, w 2012 roku ta sama sztuka znalazła się w finale konkursu Stückemarkt, zaś słuchowisko na podstawie Ciał obcych zdobyło brązowy medal w konkursie Prix Europa. W 2019 roku wyreżyserowała spektakl Hiroshima/Love w Biennale Warszawa.

WOJCIECH FARUGA / KURATOR FESTIWALU PRAPREMIER
Studiował na wydziale reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie, a także w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Asystował Annie Augustynowicz przy pracy nad spektaklem „Miarka za miarkę” w Teatrze Powszechnym w Warszawie. W ramach projektu „Odkryte/Zakryte” w Teatrze Dramatycznym w Warszawie zrealizował akcję performatywną „Kniaź Patiomkin. Siedem snów Schmidta o rewolucji” na podstawie dramatu Tadeusza Micińskiego. W latach 2010-2016 był współscenarzystą wydarzeń w ramach akcji „Wyłącz system”, organizowanej przez Dom Spotkań z Historią (zrealizował m.in. autorskie projekty „Radiostacja” i „Tele-le-wizor”). Jest współautorem jednego z odcinków serialu teatralnego „XIX-XXI Powrót do przyszłości”, zrealizowanego na otwarcie Centrum Nauki Kopernik. Współtworzył zwycięską koncepcję ekspozycyjna Muzeum Katyńskiego. Napisał scenariusze i wyreżyserował wielokrotnie prezentowane na międzynarodowych festiwalach spektakle „Carson City” i „San Fernando Valley”, zrealizowane w ramach kolektywu teatralnego 52°43’N19°42’E PROJECT. W 2012 roku na 11. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy zdobył nagrodę za wyreżyserowany przez siebie spektakl „Wszyscy święci” Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Od lutego tego roku jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK. W 2013 roku na 19. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej został uhonorowany wyróżnieniem zespołowym dla realizatorów przedstawienia „Betlejem polskie” z Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu. Był dyrektorem artystycznym Światowego Kongresu Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ, który odbył się w Warszawie w maju 2014 roku. Wyreżyserował między innymi spektakle „W środku słońca gromadzi się popiół” w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, „Trędowata. Melodramat” i „Maria Antonina. Ślad królowej” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, „Królowa Margot. Wojna skończy się kiedyś” w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, „Balladyna. Kwiaty ciebie nie obronią” w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, „Lalka. Najlepsze przed nam” i „Mewa” w Teatrze Powszechnym w Warszawie „Antoniusz i Kleopatra” w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi, “Spowiedź motyla” w Teatrze Ateneum w Warszawie, „Nieważkość” w Teatrze Nowym w Krakowie oraz „Rosemary” w Teatrze Śląskim. W 2016 roku wyreżyserował w Kote Marjanishvili State Drama Theatre w Tbilisi spektakl „Prawy, lewy na obcasie” na podstawie tekstu Pilgrima / Majewskiego, który otworzył Tbilisi International Festival of
Theatre. Wyreżyserowany przez niego spektakl teatru telewizji „Walentyna” został uhonorowany nagrodą „Platinium Remi Award” podczas 48. Międzynarodowego Festiwalu WORLDFEST w Houston w Teksasie. W 2019 roku wyreżyserował spektakl na podstawie cyklu filmowego „Dekalog” wg scenariusza Krzysztofa Piesiewicza i Krzysztofa Kieślowskiego w Royal District Theatre w Tbilisi, a w roku 2020 przedstawienie “Matka Joanna od Aniołów” w Teatrze Narodowym w Warszawie. Od 1 listopada dyrektor Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

ELENA MALYGINA-TWORKOWSKA / PRODUCENTKA FESTIWALU PRAPREMIER
Z wykształcenia jest historykiem sztuki. Ukończyła Wschodniosyberyjską Akademię Kultury i Sztuki, w latach 2003-2004 była Stypendystką programu Rządu RP dla młodych naukowców w Studium Europy Wschodniej, w latach 2005-2009 – doktorantką w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych na UW. Od 2008 do 2018 pracowała jako selekcjoner i koordynator programowy Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik” w Polsce oraz Festiwalu Filmów Polskich „Wisła” w Rosji, Uzbekistanie, Tadżykistanie i Azerbejdżanie . Jako kuratorka współpracowała z Festiwalem „Nowe Horyzonty” przy tworzeniu programu „Równoległe kino Rosji”. W latach 2018-2020 rozwijała program współpracy teatralnej z krajami Partnerstwa Wschodniego „Polish Plays” w Instytucie Adama Mickiewicza.

SWIETŁANA ALEKSIJEWICZ / PRZEWODNICZĄCA KAPITUŁY NAGRODY DRAMATURGICZNEJ
Białoruska pisarka i dziennikarka, laureatka Nagrody Nobla w dziedzinie literatury 2015. Pisze o pomijanej i wypieranej historii Rosji: katastrofie w Czarnobylu, radzieckiej interwencji w Afganistanie, udziale kobiet w II wojnie światowej, wojennych losach dzieci, codziennym życiu po upadku komunizmu. Laureatka wielu międzynarodowych nagród, w tym amerykańskiej Nagrody Stowarzyszenia Krytyków Literackich, Pokojowej Nagrody im. Ericha Marii Remarque’a, Nagrody Szwedzkiego Pen Clubu, Lipskiej Nagrody Książkowej na rzecz Porozumienia Europejskiego, Nagrody im. Andrieja Siniawskiego oraz Nagrody Fundacji im. Friedricha Eberta. W 2011 roku jej książka „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety” została uhonorowana Literacką Nagrodą Europy Środkowej Angelus oraz Nagrodą im. Ryszarda Kapuścińskiego. Nagrodę im. Ryszarda Kapuścińskiego pisarka otrzymała ponownie w 2015 roku za książkę „Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka”. Została także odznaczona francuskim Orderem Sztuki i Literatury stopnia oficerskiego oraz zdobyła Nagrodę Nowa Kultura Nowej Europy im. Stanisława Vincenza, przyznawaną osobom popularyzującym kulturę krajów Europy Środkowej.

DAVIT GABUNIA / CZŁONEK KAPITUŁY NAGRODY DRAMATURGICZNEJ
Absolwent Państwowego Uniwersytetu Ilii Chavchavadze w Tbilisi (Wydział Języka Angielskiego i Literatury), Państwowego Uniwersytetu w Tbilisi (Wydział Socjologii i Politologii, Gender Studies), Ilia State University (Komparatystyka na wydziale Sztuki i Nauki). Redaktor i tłumacz tekstów z języka angielskiego i szwedzkiego (Wydawnictwo Bakur Sulakauri), scenarzysta i producent telewizyjny (talk-show analityczny RED ZONE, serial „Sztuczne Oddychanie” – 48 odcinków), koordynator międzynarodowych programów edukacyjnych i projektów medialnych (Women’s NGO Taso Foundation, Writers House of Georgia), kierownik literacki i głównych dramaturg w Royal District Theatre (Tbilisi). Opublikował w kraju i za granicą (Niemcy) sztuki teatralne i utwory literackie, za które zdobył m.in.: DURUJI Theatre Award za najlepszą nową sztukę gruzińską, Nagrodę Literacką SABA za najlepszy dramat gruziński. Jest tłumaczem na j. gruziński m.in. książek z serii „Harry Potter”, podręczników sztuki teatralnej, literatury pięknej, oraz tłumaczem i autorem adaptacji sztuk teatralnych m.in. takich autorów jak August Strindberg, William Shakespeare, Lars Noren, Rainer Werner Fassbinder, Ferdinand Bruckner, Brian Friel, Mark Ravenhill.

AGNIESZKA LUBOMIRA PIOTROWSKA / CZŁONKINI KAPITUŁY NAGRODY DRAMATURGICZNEJ
Tłumaczka literatury rosyjskiej, znawczyni teatru i kultury rosyjskiej, kuratorka projektów teatralnych w Polsce i Rosji. Absolwentka filologii rosyjskiej UMCS w Lublinie (dyplom z wyróżnieniem). Tłumaczyła m.in. powieści Władimira Sorokina, Wiktora Jerofiejewa, dramaturgię klasyczną (Antona Czechowa, Nikołaja Gogola, Michaiła Sałtykowa-Szczedrina, Aleksandra Puszkina) i współczesną (Iwana Wyrypajewa, Nikołaja Koladę, Jewgienija Griszkowca, Wasilija Sigariewa, braci Presniakow, Pawła Priażko i in.). Pracowała na wydziale filologii rosyjskiej UMCS (katedra literatury rosyjskiej), jako redaktorka w miesięczniku „Literatura na Świecie”; współtwórczyni i dyrektorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Demoludy w Olsztynie (w latach 2006-2008), jurorka w konkursach dramaturgicznych w Jekaterynburgu, Mińsku i Permie. Współpracowała również z Instytutem Teatralnym w Warszawie oraz Instytutem Adama Mickiewicza. Kuratorka „części wschodniej” na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Konfrontacje” w Lublinie; kuratorka Festiwalu „Da! Da! Da! Współczesny Teatr, Dramat i Performans z Rosji” w Warszawie; autorka idei i kuratorka Festiwalu Kolady w Warszawie. Członkini jury na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Kolyada Plays w Jekaterynburgu, na Międzynarodowym Festiwalu Teatru i Filmu TEXTURE w Permie oraz Rosyjskiej Nagrody Literackiej NOS. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Likhachev Foundation. Laureatka Nagrody Stowarzyszenia Autorów ZAIKS „za wybitne osiągnięcia w dziedzinie przekładu literatury rosyjskiej na język polski”.