Michał Zadara
[PL]
Urodził się w 1976 roku w Warszawie. Znany za innowacyjne podejście do polskiej klasyki, za konstruowanie skomplikowanych systemów inscenizacyjnych oraz za autorskie spektakle dotyczące konkretnego miejsca (n.p. Hotel Savoy w Łodzi, Muzeum Powstania Warszawskiego, Belweder w Warszawie). Studiował Teatr i Politykę w Swarthmore College, Oceanografie w Woods Hole, Reżyserię w Krakowie. Był asystentem lub współpracownikiem Małgorzaty Szczęśniak, Krzysztofa Warlikowskiego, Kazimierza Kutza, Jana Peszka, Armina Petrasa, Roberta Wilsona. Stworzył ponad 30 inscenizacji dramatycznych, operowych oraz multimedialnych m.in w teatrach: Wybrzeże w Gdańsku, Starym w Krakowie, Współczesnym we Wrocławiu, Narodowym w Warszawie, Współczesnym w Szczecinie, Maxim Gorki w Berlinie, HaBima w Tel Awiwie, Schauspielhaus w Wiedniu; Capitol we Wrocławiu, Collective: Unconscious w Nowym Jorku, Polskim w Bydgoszczy, Operze Wrocławskiej, Operze Narodowej, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Laureat Paszportu Polityki w 2007 r. za „za imponującą aktywność twórczą i za przedstawienia przywracające wiarę w to, że teatr jest przestrzenią artystycznej wolności”. Autor filmów niezależnych i instalacji wideo. W 2012 roku na zamówienie Muzeum Powstania Warszawskiego wykonał mozaikę z 31,000 kamieni upamiętniającą cywilne ofiary Powstania Warszawskiego. Autor felietonów politycznych na www.krytykapolityczna.pl, współ-inicjator ruchu Obywatele Kultury, gitarzysta zespołu All Stars Dansing Band.
[ENG]
Michał Zadara (born oct. 19, 1976 in Warsaw) – theatre director, known for his innovative approach to classical polish literature and design of complex theatrical systems for original, site-specific stagings (Hotel Savoy in Łódź, The Warsaw Rising Museum) He studied Theatre and Political Science at Swarthmore College, Oceanography at Woods Hole, Directing in Krakow, after which he worked as an assistant for set designer Małgorzata Szczęśniak, and directors Kazimierz Kutz, Jan Peszek and Armin Petras. Since 2004, he has directed at the following theatres: Wybrzeże in Gdańsk (Danzig), National Stary Theatre in Krakow, Współczesny in Wrocław (Breslau), the National Theatre in Warsaw, Współczesny in Szczecin, Maxim Gorki in Berlin, National HaBima Theatre in Tel Aviv, Schauspielhaus in Vienna; and Capitol music theatre in Wrocław. He received the Polityka Passport, the most prestigious cultural prize in Poland, in 2007. He has also directed independent films and made video installations. In 2012, the Museum of the Warsaw Rising commissioned a public monument commemorating the civilian victims of the Warsaw rising from him. He writes a political column for www.krytykapolityczna.pl.
Katarzyna Kalwat
Fot. Nowy Teatr
[PL]
Polska reżyserka teatralna, autorka interdyscyplinarnych przedstawień i performansów. Studiowała psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz reżyserię w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Jej artystyczna działalność sytuuje się pomiędzy teatrem, sztukami wizualnymi, operą i nauką o języku. W swojej pracy zawsze wychodzi od tego, co osobiste, prywatne.
Do jej najważniejszych projektów należą: “Rechnitz. Opera-Anioł Zagłady” (TR Warszawa, 2018), “Staff Only” (TR Warszawa, Biennale Warszawa, 2019), “Holzwege” (TR Warszawa, 2016), “Maria Klassenberg” (Raster, Volksbuhne, TR Warszawa, 2020, 2021), oraz „Art of Living“ na podstawie ,,La vie mode d’emploi’’ Georges’a Pereca’’ zrealizowane w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie (2023). Kalwat otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia min. O!Lśnienia za spektakl ’’Powrót do Reims’’ na podstawie książki Didiera Eribona (Nowy Teatr w Warszawie, Festiwal Boska Komedia, 2021).
W swojej pracy eksploruje kwestie związane z językiem i sposobem, w jaki kształtuje rzeczywistość. ’’Ten intelektualny rys (…) zderza z pierwiastkiem zwierzęcym w człowieku, jakbyśmy obserwowali walkę Super Ego z Id’’ (Gazeta Wyborcza, Magdalena Dubrowska). Stypendystka Rządu Francuskiego, Fundacji Cité internationale des arts w Paryżu.
[ENG]
Polish theatre director and author of interdisciplinary performances. She studied psychology at the Jagiellonian University in Cracow and directing at the Aleksander Zelwerowicz Theatre Academy in Warsaw. Her artistic activity crosses over into theatre, the visual arts, opera, and linguistics, always starting with the personal and private.
Her principal projects include „Rechnitz. Opera– The Exterminating Angel“ (TR Warszawa, 2018), „Staff Only“ (TR Warszawa, Biennale Warsaw, 2019), „Holzwege“ (TR Warszawa, 2016), „Maria Klassenberg“ (Raster, TR Warszawa, 2020), and „Art of Living“ based on Georges Perec’s „La vie mode d’emploi“ (The Helena Modrzejewska National Stary Theatre in Krakow, 2023). She received numerous awards, e.g. O!Lśnienia (Cultural Awards of Onet.pl and the City of Kraków) for her performance „A Return to Reims“ after Didier Eribon, staged at the Nowy Theatre in Warsaw in cooperation with the Łaźnia Nowa Theatre in Cracow and the Divine Comedy festival (2021).
She has held scholarships from the French government and Cité Internationale des Arts Foundation in Paris.
[RU]
Режиссер и автор междисциплинарных постановок и спектаклей. Изучала психологию в Ягеллонском университете в Кракове и режиссуру в Театральной академии Александра Зельверовича в Варшаве. Ее художественное творчество находится между театром, изобразительным искусством, оперой и языкознанием. В своей работе она всегда исходит из личного, частного.
Среди ее наиболее значимых проектов: „Рехниц. Опера – ангел судьбы” (TR Варшава, 2018), „Только для персонала” (TR Варшава, Биеннале Варшава, 2019), „Holzwege” (TR Варшава, 2016), „Мария Классенберг” (Растр, Фольксбюне, TR Варшава, 2020, 2021) и „Искусство жить” по мотивам „La vie mode d’emploi” Жоржа Перека, реализованный на сцене Национального старого театра в Кракове (2023). Лауреатка многочисленных наград и премий, в том числе O!Shining за спектакль „Возвращение в Реймс” по книге Дидье Эрибона (Новый театр в Варшаве, фестиваль „Божественная комедия”, 2021 г.). Стипендиатка правительства Франции, фонд Cité internationale des arts в Париже.
Adam Orzechowski
[PL]
Reżyser. Absolwent Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie. W latach 2000-2005 dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Od 2006 roku dyrektor Teatru Wybrzeże. Powołał do życia Festiwal Prapremier i przegląd Wybrzeże Sztuki. Jako dyrektor naczelny i artystyczny stoi za jednym z największych sukcesów gdańskiej sceny od lat. Reżyserował teksty klasyczne i współczesne w teatrach całej Polski m.in. w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, Teatrze Współczesnym w Szczecinie, Teatrze Polskim w Warszawie. Jako etatowy reżyser (w latach 1993-1996) Teatru Wybrzeże w Gdańsku wyreżyserował m.in. MORALNOŚĆ PANI DULSKIEJ Gabrieli Zapolskiej i WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU Williama Shakespeare’a. W ostatnich latach na gdańskiej scenie zrealizował m.in. INTYMNE LĘKI Alana Ayckbourna, OŻENEK Nikołaja Gogola, TAJEMNICZĄ IRMĘ VEP Charlesa Ludlama, PER PROCURA Neila Simona, BABĘ CHANEL Nikołaja Kolady, wielokrotnie nagradzanego BRONIEWSKIEGO Radosław Paczochy, oraz szeroko komentowaną ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY Mariana Pankowskiego. Adam Orzechowski jest laureatem wielu nagród i wyróżnień m.in. Nagrody Specjalnej miesięcznika Teatr „w uznaniu artystycznych i logistycznych talentów, a także wyjątkowo udanego sezonu 2018/2019”, prestiżowego odznaczenia Srebrny Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, nagrody Gazety Wyborczej POMORSKI SZTORM w kategorii CZŁOWIEK ROKU, Honorowej Nagrody Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki, Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska oraz Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego.
[ENG]
Director. A graduate of the Department of Theatre Directing at the AST National Academy of Theatre Arts. The head of Polish Theatre in Bydgoszcz during the years from 2000 to 2006. The head of the Wybrzeże Theatre since 2006. He brought to life the Prapremiery Festival as well as the Wybrzeże Sztuki preview. As the managing and artistic director he is behind one of the biggest successes the Gdańsk art scene has seen in years. He has directed classical and contemporary texts in theatres across Poland such as the Stefan Jaracz Theatre in Łódź, the Contemporary Theatre in Wrocław, Contemporary Theatre in Szczecin, Polish Theatre in Warsaw. As a director (in the years between 1993 and 1996) in the Wybrzeże Theatre in Gdańsk he directed plays such as „The Morality of Mrs. Dulska” written by Gabriela Zapolska, „The Merry Wives of Windsor” by William Shakespeare. In the recent years he has directed „Private Fears in Public Places” by Alan Ayckbourn, „Marriage” by Nikolai Gogol, „The Mystery of Irma Verp” by Charles Ludlam, „Rumors” by Neil Simon, „Baba Chanel” Nikolaj Kolada, awarded many times „Broniewski” by Radosław Paczoch as well as widely commented „The Death of a White Stocking” by Marian Pankowski. Adam Orzechowski is a laureate of numerous awards such as the Gloria Artis Medal for Merit to Culture, the Honorary Award of the Gdańsk Society of Friends of Art, the Theatre Award of the City of Gdańsk, the Theater Award of the Marshal of the Pomeranian Voivodeship. During the Pomorski Sztorm plebiscite he was hounoured with the „Person of the Year” title by Gazeta Wyborcza.
[RU]
Режиссер. Выпускник режиссерского факультета Государственной высшей театральной школы в Кракове. В 2000-2005 гг. был директором Польского театра в Быдгощи. С 2006 г. – директор Театра “Выбжеже” в Гданьске. Был также основателем фестивалей “Прапремьеры” и “Выбжеже искусства”. .В качестве генерального и художественного руководителя на протяжении многих лет он стоял у истоков самых значительных успехов гданьской сцены. Он ставил классические и современные тексты в театрах по всей Польше, включая Театр Стефана Ярача в Лодзи, Театр Вспулчесны во Вроцлаве, Театр Вспулчесны в Щецине и Театр Польски в Варшаве. В качестве штатного режиссера (в 1993-1996 гг.) Выбжежского театра в Гданьске он поставил, в частности, пьесы Габриэлы Запольской „Мораль госпожи Дульски” и Уильяма Шекспира „Веселые барышни Виндзора”. Среди его последних постановок на гданьской сцене – „Интимные фразы” Алана Эйкборна, „Женитьба” Николая Гоголя, „Таинственная Ирма Веп” Чарльза Ладлэма, „PER PROCURA” Нила Саймона, „BABA CHANEL” Николая Коляды, удостоенный премии „БРОНЕЕВСКИЙ” Радослава Пачохи и широко нашумевшая „СМЕРТЬ БЕЛОГО МУЖА” Мариана Панковского.. Адам Оржеховский – лауреат многочисленных премий, в том числе специальной премии ежемесячника “Театр” в знак признания художественных и логистических талантов, а также исключительно успешного сезона 2018/2019″, престижной серебряной медали „За заслуги перед культурой” Gloria Artis, премии Gazeta Wyborcza POMORSKI SZTORM в номинации „Человек года”, почетной премии Гданьского общества друзей искусства, театральной премии города Гданьска и театральной премии маршала Поморского воеводства.
Jan Jeliński
Fot. Archiwum prywatne
[PL]
Reżyser teatralny i autor tekstów scenicznych. Absolwent Wydziału Reżyserii w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Odbył asystentury reżyserskie u Michała Borczucha i Anny Smolar. Był dwukrotnie nagradzany na Forum Młodej Reżyserii (2018 – Nagroda ZAIKS, 2021 – Nagroda Główna Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu). Reżyser takich spektakli jak: „Nimfy 2.0” (Narodowy Stary Teatr w Krakowie), „Boginie” (Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie), „Ludwig” (Teatr im. Żeromskiego w Kielcach/Nowy Teatr w Warszawie), „Stella Walsh. Najszybsza osoba świata” (Teatr Polski w Bydgoszczy), „Skąpiec” (Teatr im. Bogusławskiego w Kaliszu). Jego spektakle były prezentowane m.in. na Festiwalu Boska Komedia, Festiwalu Klasyka Żywa, czy na Festiwalu Malta.
[ENG]
Theater director and author of stage texts. Graduate of the Directing Department at the A. Zelwerowicz Theater Academy in Warsaw. He held directing assistantships with Michał Borczuch and Anna Smolar. He was twice awarded at the Forum of Young Direction (2018 – ZAIKS Award, 2021 – Main Award of the Minister of Culture, National Heritage and Sports). Director of such plays as: „Nimfy 2.0” („Nymphs 2.0”; The Helena Modrzejewska National Stary Theatre in Krakow), „Boginie” („Goddesses”; The Juliusz Słowacki Theatre in Krakow), „Ludwig” (Zeromski Theater in Kielce/Nowy Teatr in Warsaw), „Stella Walsh. The Fastest Person in the World” (The Polski Theater in Bydgoszcz), „Skąpiec” (Bogusławski Theater in Kalisz). His plays have been presented at the Divine Comedy Festival, the Klasyka Żywa Festival, and the Malta Festival, among others.
[RU]
Театральный режиссер и автор сценических текстов. Окончил режиссерский факультет Театральной академии имени А. Зельверовича в Варшаве. Проходил режиссерскую ассистентуру у Михала Борчуха и Анны Смоляр. Дважды награжден на Форуме молодой режиссуры (2018 год – премия ZAIKS, 2021 год – главная премия Министра культуры, национального наследия и спорта). Режиссер таких спектаклей, как: „Нимфы 2.0” (Национальный старый театр в Кракове), „Богини” (Театр им. Словацкого в Кракове), „Людвиг” (Театр Жеромского в Кельцах/Новый театр в Варшаве), „Стелла Уолш. Самый быстрый человек в мире” (Польский театр в Быдгоще), „Сконпец” (Богуславский театр в Калише). Его пьесы были представлены, в частности, на фестивале „Божественная комедия”, фестивале „Живая классика” и фестивале “Мальта”.
Olga Chajdas
Fot. Pola Błasik
[PL]
Reżyser teatralny i filmowy. W teatrze debiutowała w 2008 r. spektaklem Tuvii Tenenboma „Ostatni Żyd w Europie” w Teatrze Na Woli. W kolejnych latach wyreżyserowała „Koza albo kim jest Sylwia?” Edwarda Albee, „Zrób sobie raj”, adaptację książki Mariusza Szczygła, “Branoc Mamo” Marshy Norman. W telewizji reżyserowała między innymi nagradzaną na świecie “Głęboką wodę”, czy serial “Wataha” nagrodzony Nagrodą Polskiej Akademii Filmowej, oraz seriale dla Netflix „1983” czy „Krakowskie Potwory”. Zrealizowała krótkometrażowy film “3xMIŁOŚĆ” (Grand Prix na festiwalu “Oddalenia” w Dublinie), oraz “Kobieta budzi się rano” (nagroda za najlepszą reżyserię na festiwalu w Oakland, oraz nagroda w kategorii Film Niezależny na Ogólnopolskim Konkursie Filmów Niezależnych). Jej kinowy debiut pełnometrażowy pt. “Nina” dostał między innymi główną nagrodę VPRO Big Screen na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie, czy główną nagrodę w Konkursie Polskich Filmów na Camerimage. Nominowana do Paszportów Polityki w kategorii Film w 2018r. Wspólnie z Anną Jadowską, Anna Kazejak, Jagodą Szelc i Kasią Adamik zrealizowała pierwszy polski film dla Netflix – „Erotica 2022” (specjalnie wyróżnienie na festiwalu w Ischia). W lipcu 2023 jej film fabularny „Imago” miał premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlovych Varach zdobywając nagrodę Fipresci. Film otrzymał także nagrodę Srebrne Lwy na tegorocznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
[ENG]
Theatre and film director. She made her theatre debut in 2008 directing Tuvia Tenenbom’s play “Last Jew in Europe” in Teatr na Woli. In the following years she directed “The Goat, or Who Is Sylvia?” by Edward Albee, “Make Your Own Paradise” – an adaptation of Mariusz Szczygieł’s book, and Marsha Norman’s “night, Mother”. Her TV directing works include the world-acclaimed “High Water” or the TV series “The Border”, which won the Polish Film Academy Award, and Netflix shows: “1983” or “Cracow Monsters”. She made a short film “3xLove” (Grand Prix at the 2016 Short Film Festival “Oddalenia” in Dublin) and “Morning Has Broken” (Best Director award at Oakland Short Film Festival and Best Independent Film award at Ogólnopolski Konkurs Filmów Niezależnych in Konin). Her feature-length debut entitled “Nina” won awards such as the VPRO Big Screen Award at the 2018 International Film Festival Rotterdam and the Grand Prix of the Polish Films Competition at the 2018 Camerimage International Film Festival of the Art of Cinematography. She was nominated for the 2018 Polityka’s Passports in the film category. Together with Anna Jadowska, Anna Kazejak, Jagoda Szelc and Kasia Adamik she made the first Polish film for Netflix – “Erotica 2022” (Special Mention at the Ischia Film Festival). In July 2023, her feature film „Imago” was premiered at 57th Karlovy Vary International Film Festival, winning the Fipresci Award. „Imago” also received The SILVER LIONS of the 48th Polish Film Festival.
[RU]
Режиссер театра и кино. В театре дебютировала в 2008 г. со спектаклем „Последний еврей в Европе” по пьесе Тувии Тененбома в “Театре на Воли”. В последующие годы она поставила спектакли „Коза, или Кто такая Сильвия? Эдварда Олби, „Сотвори себе рай”, экранизация книги Мариуша Щигеля, „Спокойной ночи, мама” Марши Норман. На телевидении она сняла, в частности, получивший международную премию сериал „Глубокая вода” или удостоенный премии Польской киноакадемии сериал „Ватаха”, а также сериалы для Netflix „1983” и „Краковские монстры”. Она сняла короткометражные фильмы „3x LOVE” (Гран-при на Дублинском дистанционном фестивале) и „Женщина просыпается утром” (приз за лучшую режиссуру на Оклендском кинофестивале и приз за независимый фильм на Национальном конкурсе независимого кино). Ее полнометражный кинематографический дебют „Нина” получил, в частности, приз VPRO Big Screen на Роттердамском международном кинофестивале и главный приз в конкурсе польских фильмов на фестивале Camerimage. В 2018 году она была номинирована на премию “Паспорт Политики” в категории „Фильм”. Вместе с Анной Ядовской, Анной Казеяк, Ягодой Шельц и Касей Адамик она сняла первый польский фильм для Netflix – „Эротика 2022”. (специальное упоминание на фестивале в Искье). В июле 2023 года на Международном кинофестивале в Карловых Варах состоялась премьера полнометражного фильма „Имаго”, получившего приз Fipresci. В этом году фильм также получил приз „Серебряные львы” на Фестивале польских фильмов в Гдыне.