Idea

Festiwal Prapremier PROGRES/REGRES

Ostatnie lata i miesiące kolejno przynosiły nam wydarzenia napawające lękiem, poczuciem zagrożenia, bezradnością. Wojna w Ukrainie, konflikt palestyńsko – izraelski, pandemia, kryzys ekonomiczny i ekologiczny, rosnące w siłę ruchy neofaszystowskie – to tylko część otaczającej nas rzeczywistości. Z drugiej zaś strony obserwujemy ciągły rozwój medycyny, nowych technologii, czy wreszcie rosnącą siłę sztucznej inteligencji. Żyjemy w poczuciu współistnienia progresu i regresu.

Progres i regres to hasła mocno związane z późnym kapitalizmem. Późny kapitalizm zaś należy rozumieć nie tylko w kategoriach ekonomicznej reprodukcji, ale jako swoistą rzeczywistość historyczną. Jest zarazem systemem społecznym, kulturowym i politycznym. Jest hybrydą, opanowującą nie tylko społeczną świadomość, lecz także rejestr nieświadomości.

Dla Polski wiąże się to w szczególności z poczuciem ciągłego progresu – ekonomicznego i społecznego jaki przyświecał naszemu społeczeństwu wraz z transformacją ustrojową w 1989 roku. Poczucie awansu, przeświadczenie, że ciężka praca, nauka, wzrost gospodarczy przyczynią się do lepszego życia to hasła ostatnich trzech dekad. Rozwój kapitalizmu i wiara w ciągły progres przyczyniły się też do rozwoju skrajnych postaw liberalnych i konserwatywnych. Jednak konflikt, który od lat obserwujemy choćby na rodzimej scenie politycznej, w rzeczywistości jest czymś, co jednoczy obydwie strony pod względem działań na rzecz kapitalistycznego rozwoju.

Jakie są skutki późnego kapitalizmu? Jak radzimy sobie z regresem, potrzebą ograniczenia konsumpcji? Jak wpływa to na postawy polityczne i społeczne? Co dziś oznacza awans klasowy? Jakie są lęki związane z regresem a jakie z progresem?

To tylko niektóre z pytań, jakie pragniemy postawić przed widzami i widzkami Festiwalu Prapremier 2024. Zaproszone spektakle w sposób niezwykle różnorodny i niejednoznaczny pozwolą nam przyjrzeć się zagadnieniom progresu i regresu: przez pryzmat ciała, jego kolonizacji i relacji z nowymi technologiami, różnic klasowych, relacji rodzinnych i społecznych, zmian między tym co kobiece i męskie, wreszcie w zderzeniu historii indywidualnych i zbiorowych.

Rok 2024 został ustanowiony Rokiem Kobiet Odważnych w Województwie Kujawsko-Pomorskim. Nieprzypadkowo więc, przewodniczkami po tegorocznym Festiwalu będą przede wszystkim wybitne artystki –  Susanne Kennedy, Marina Otero, Katarzyna Kalwat, Anna Augustynowicz. Bezkompromisowe, zdeterminowane, nie pozostające w cieniu, opowiadają historie o kobietach z kobiecej perspektywy zadając uniwersalne pytanie – czy świat, w którym żyjemy napawa optymizmem czy chyli się ku upadkowi?