21.10 | g. 19.00 | mała scena TPB | KUP BILET
Teatr Polski w Bydgoszczy
reżyseria Jan Jeliński
tekst i dramaturgia Anna Mazurek
światła, kostiumy, scenografia Dorota Nawrot
wideo Adam Zduńczyk
choreografia Wojciech Grudziński
producentki Magdalena Niedźwiecka, Lena Tworkowska
realizatorzy Bartłomiej Chmara, Karolina Lewandowska, Robert Łosicki, Marcin Muszyński
inspicjentka Hanna Gruszczyńska
występują Zhenia Doliak, Katarzyna Pawłowska| Emilia Piech, Jerzy Pożarowski, Michał Surówka, Małgorzata Witkowska
Stella Walsh przychodzi na świat w 1911 roku w Wierzchowni. Rok później razem z matką emigruje do Stanów Zjednoczonych. Już jako nastolatka odnosi sukcesy w zawodach sprinterskich. W 1932 roku zdobywa złoto na olimpiadzie w Los Angeles na dystansie 100 metrów, a w 1936 roku srebro na olimpiadzie w Berlinie. Po zakończeniu kariery zajmuje się trenowaniem młodzieży.
4 grudnia 1980 roku w trakcie napadu Stella Walsh (właś. Stanisława Walasiewicz) zostaje śmiertelnie postrzelona przez jednego z napastników. Przeprowadzona sekcja zwłok wykazuje, że Stella była osobą interpłciową. Wyniki sekcji wywołują transfobiczne śledztwo, którego stawkę stanowią zdobyte medale i ustanowione rekordy. Stelli zarzuca się świadome oszustwo i zajmowanie miejsca „prawdziwym kobietom”. Media obiega nagłówek „STELLA WAS FELLA” („Stella była chłopakiem”).
Twórcy spektaklu tworzą biograficzną fikcję o postaci Stellli Walsh, wychodząc od tego, czego o niej nie wiemy, co pozostaje tematem domysłów i spekulacji.
Z czym mierzyła się Stella? Jakie znaczenie dla jej decyzji o utrzymaniu w tajemnicy swojej interpłciowości miało dorastanie w konserwatywnym, katolickim domu? Czy eksplorowała swoją nienormatywną tożsamość płciową i seksualną?
Głównym tematem opowieści twórcy czynią doświadczenie dyskryminacji osoby interpłciowej. Dyskryminacji, która zaczynać się może już w domu rodzinnym i w gronie najbliższych osób.
Spektakl jest zaproszeniem do snucia empatycznej fantazji sojuszników osób interpłciowych. Historia Stelli opowiadana z takiej perspektywy staje się gestem sprzeciwu wobec medialnego śledztwa, którego padła ofiarą.
—
Scenariusz spektaklu powstawał na podstawie biografii „Forgotten legacy of Stella Walsh: The Greatest female athlete” autorstwa Sheldon Anders oraz improwizacji zespołu aktorskiego. Materiały edukacyjne i merytoryczne wykorzystywane w procesie pracy to między innymi materiały edukacyjne Kampanii przeciwko homofobii oraz fundacji Interakcja, raporty Oko.press, Światowej Organizacji Zdrowia oraz Rzecznika Praw Obywatelskich.
—
Spektakl dla osób powyżej 16. r.ż. – prezentowane treści dotyczą sfery seksualności człowieka
ENG
STELLA WALSH. THE FASTEST PERSON IN THE WORLD | JAN JELIŃSKI
21.10 | 7 p.m. | mała scena TPB
Teatr Polski w Bydgoszczy
directed by Jan Jeliński
script and dramaturgy Anna Mazurek
lights, costumes, scenography Dorota Nawrot
video Adam Zduńczyk
choreography Wojciech Grudziński
produced by Magdalena Niedźwiecka, Lena Tworkowska
producers Bartłomiej Chmara, Karolina Lewandowska, Robert Łosicki, Marcin Muszyński
stage management Hanna Gruszczyńska
cast Zhenia Doliak, Katarzyna Pawłowska| Emilia Piech, Jerzy Pożarowski, Michał Surówka, Małgorzata Witkowska
Stella Walsh is born in 1911 in Wierzchownia. A year later, she and her mother emigrate to the United States. As a teenager she is successful in sprint competitions. In 1932, she wins gold medal in the 100 metres at the Los Angeles Olympics and in 1936 silver at the Berlin Olympics. After her career, she gets involved in coaching. On the 4th of December 1980, during a robbery, Stella Walsh is fatally shot by one of her attackers. An autopsy conducted reveals that Stella was an intersexual. The results of the autopsy spark a transphobic investigation, with medals won and records set at stake. Stella is accused of knowingly cheating and taking the place of 'real women’. The media circulates the headline „STELLA WAS A FELLA”.
The show’s creators made a biographical fiction about the character of Stella Walsh, starting from what we don’t know about her, and what still remains the subject of conjecture and speculation.
What did Stella struggle with? How did growing up in a conservative Catholic home influence her decision to keep her intersexuality a secret?
In TPB’s production the experience of discrimination against an intersexual person comes as the central theme of the story. Discrimination that may already begin in the family home and among closest ones. The performance is an invitation to spin an empathetic fantasy of an interpersonal ally. Stella’s story, told from this perspective, becomes a gesture of defiance against the media investigation of which she was a victim.