FPP 2020 | Bergman (czytanie performatywne)

Scenariusz spektaklu jest oparty na twórczości filmowej kultowego szwedzkiego reżysera, Ingmara Bergmana. Maja Kleczewska swoim ostatnim spektaklem „Pod presją” na podstawie filmu Johna Cassavetesa z 1975 r., udowodniła, że związki kina z teatrem przynoszą doskonałe artystyczne efekty zarówno w warstwie narracyjnej jak i wizualnej.

W związku z przerwaniem prób, które zostało spowodowane zamknięciem teatrów na czas pandemii, podczas Festiwalu Prapremier wydarzenie odbędzie się w formie czytania performatywnego.

SPRZEDAŻ BILETÓW WKRÓTCE!

FPP 2020 | Susn (projekcja spektaklu)

Sztuka autorstwa Herberta Achternbuscha opowiada o życiu młodej kobiety imieniem Susn, która traci swoją wolność w obliczu presji radykalnie chrześcijańskiej społeczności, w jakiej żyje i wobec której niezmiennie się buntuje. Publiczność obserwuje jej spowiedź, w której broni swojej silnej determinacji do opuszczenia kościoła. Bohaterka w swej wyrazistej narracji broni poglądu, że nie można żyć w społeczności, gdzie tylko wiara ustanawia granice człowieczeństwa. To intymna opowieść o przebudzeniu się w miejscu, które do pewnego momentu jawiło się jako najbardziej bezpieczne schronienie, ale nagle zaczyna stanowić najtrudniejszą do opuszczenia pułapkę. Po latach podróży dziewczyna postanawia jednak po raz kolejny zaprzeczyć sobie i powrócić do Boga odnajdując w nim się na nowo. Spektakl opowiada  o istocie rewolucji w życiu każdego człowieka jakby był to nieustanny proces, który należy przeprowadzać codziennie, a nie jeden dzień, który ma zmienić wszystko raz na zawsze.

 

FPP 2020 | Obserwacje – wystawa fotografii Adriana Wykroty

Na wystawie „Obserwacje” zaprezentowany zostanie wybór zdjęć z cyklu „Interferencje”. Fotografie wykonane w okresie 15.03 – 29.03.2020 r. (przykładowy okres zalecanej kwarantanny)  z wykorzystaniem zasady jedna fotografia dziennie. Na zdjęciach znajdują się miejsca zazwyczaj tłoczne, mocno uczęszczane, czy kojarzące się z wolnością lub beztroską zwyczajności. Zdjęcia powstały z zachowaniem wszystkich procedur bezpieczeństwa, obostrzeń i ograniczeń nakładanych na osobę wykonującą loty bezzałogowym statkiem powietrznym oraz restrykcji spowodowanych zagrożeniem epidemicznym.   

 

Wystawa została poszerzona o cykl zdjęć „Festiwal” (wykonanych w Kostrzynie nad Odrą), filmy krótkometrażowe: „Okno” i „Zakrzywiona rzeczywistość”; połączenia zdjęć i krótkiej formy filmowej „To co najważniejsze”, „Nawet wczorajsze bułki smakują lepiej” oraz remiks fotografii „#50twarzy”.

 

Jestem fotografem dokumentalistą, od początku śledziłem rozwój sytuacji  i zastanawiałem się jak można opowiedzieć o tym czasie. Fotografowanie pustych ulic z perspektywy chodnika wydawało mi się niewystarczające – chyba nie potrafię tego robić. Najlepiej czuję się w fotografowaniu ludzi, ich historii. W tym przypadku, w pewnym sensie ze strachu oraz ze zdrowego rozsądku, nie robiłem tego. Postanowiłem poszukać innych metod opowiadania – zdjęcia z drona, krótkie filmy, czy wykorzystanie remiksu fotografii znalezionych w internecie, po części pozwoliło mi zapisać ten czas. (Adrian Wykrota)

 

 

Adrian Wykrota – fotograf, dokumentalista, pomysłodawca i współzałożyciel galerii PIX.HOUSE. Członek ZPAF i kolektywu UNPOSED. Ukończył z wyróżnieniem Instytut Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w czeskiej Opawie oraz kulturoznawstwo – medioznawstwo i filologię angielską. Student studiów doktorskich ITF SU. Stypendysta Ministerstwa Kultury, Marszałka Województwa Wielkopolskiego i miasta Poznań. Uczestnik warsztatów agencji Magnum Photos w Birmingham i Belfaście. W 2014 roku wybrany jednym z 30 najlepszych na świecie fotografów przed 30 przez Magnum Photos. Zwycięzca i finalista konkursów: IPA, Grand Press Photo, BzWBK Press Photo, Lumix Festival, Leica Street Photo, Fotoreporter Roku. Prezentował swoje prace na  wystawach w Polsce i na świecie. Mieszka w Poznaniu.

 

Planowany termin wystawy: 15.11 – 6.12.2020 r.

Miejsce: Górne Foyer TPB

Kuratorka: Anastazja Hadyna

 

 

Niestety, w związku z najnowszymi obostrzeniami wprowadzonymi przez polski rząd w terminie do 29.11. nie możemy Was zaprosić do udziału na żywo.

15 listopada o g. 14.00 zapraszamy na inaugurację wystawy online z udziałem Adriana Wykroty i kuratorki wystawy Anastazji Hadyny. Link dostępny będzie w wydarzeniu na FB Festiwalu Prapremier.

O kolejnych możliwościach zapoznania się z wystawą będziemy informować na bieżąco w wydarzeniu.

 

OGLĄDAJ NA vod.teatrpolski.pl

 

FPP 2020 | Koniec z Eddym – transmisja online z STUDIO teatrgaleria

Imię nie jest tylko imieniem, nie jest tylko ciągiem liter i sylab, ale opowieścią. Imię, z którym się urodziłem, Eddy Bellegueule, sprowadzało mnie do przeszłości i opowieści, której nie wybrałem i od której chciałem uciec
Édouard Louis

Spektakl Anny Smolar zainspirowany powieścią „Koniec z Eddym” Édouarda Louisa przygląda się doświadczeniu systemowego ucisku i stawia pytanie o lojalność wobec korzeni i klasy społecznej.

Czy miałeś prawo opuścić swoją rodzinę?
Czy miałeś prawo uciec z miejsca, w którym się wychowałeś?
Czy miałeś prawo porzucić siebie?
Czy miałeś prawo wymazać swoje imię i nazwisko?
Czy miałeś prawo napisać, że byliście biedni?
Czy miałeś prawo czuć pożądanie do chłopców?
Czy miałeś prawo zmienić swój status społeczny?

W świecie opisanym przez Édouarda Louisa nie ma miejsca na inność i okazywanie słabości, a każdy objaw delikatności, ambicji czy marzeń o czymś więcej i byciu kimś innym znika pod ciężarem zmordowanych ciał i czerwonych cegieł, które razem tworzą scenerię małego miasteczka. Powrót Édouarda do historii dorastającego w biednej, robotniczej rodzinie Eddy’ego jest gestem emancypacyjnym. Służy wymazaniu tej osoby, która doświadczyła prześladowania i braku akceptacji ze strony otoczenia. Édouard dokonuje wymazania, aby móc napisać swoją opowieść od nowa.

Na podstawie książki:
„En finir avec Eddy Bellegueule”
Prawa autorskie © 2014, Édouard Loius
Wszelkie prawa zastrzeżone

 

OGLĄDAJ NA vod.teatrpolski.pl

FPP 2020 | Życie intymne Jarosława – transmisja online z Teatru Wybrzeże

Magda Kupryjanowicz, Michał Kurkowski wg pomysłu i we współpracy z Kubą Kowalskim na podstawie korespondencji i dzienników oraz wątków opowiadań Jarosława Iwaszkiewicza

Historia nieokiełznanej erotycznej relacji jednego z najwybitniejszych polskich pisarzy z młodszym o 40 lat mężczyzną. Od obsesyjnej namiętności, burzliwych rozstań, poprzez piekło zazdrości, odrzucenie aż po wzniosłe uczucie, najszczerszą empatię i pielęgnowanie w chorobie. W ich miłość wpisana była śmierć – Jerzy chorował na gruźlicę. Tym samym literatura Iwaszkiewicza połączyła się z życiem osobistym – literacki motyw młodego, śmiertelnie chorego mężczyzny był obecny w jego twórczości od samego początku. ŻYCIE INTYMNE JAROSŁAWA to także opowieść o żonie pisarza, Annie, która z czułością i wyrozumiałością dopełniała miłosny trójkąt i w pewnym sensie stanowiła jego fundament. Związek z Jerzym bezpośrednio zainspirował Iwaszkiewicza do napisania kilku znakomitych opowiadań, m.in. TATARAKU i KOCHANKÓW Z MARONY. Spektakl jest przede wszystkim oparty na listach Jarosława Iwaszkiewicza do Jerzego Błeszyńskiego i na jego Dzienniku. Dokumenty te nie mają sobie w Polskiej literaturze równych i dają wnikliwy obraz życia prywatnego pisarza i jego homoerotycznych związków.

 

OGLĄDAJ NA vod.teatrpolski.pl

FPP 2020 | OPEN/CLOSE – cykl warsztatów dramaturgicznych

OPEN/CLOSE – cykl warsztatów dramaturgicznych
Nawet jeśli wróciliśmy do czegoś, co przypomina mniej czy bardziej „normalność”, to wciąż potrzebujemy nowych narzędzi i języka do opisywania świata. To, co kochaliśmy robić, to do czego byliśmy przyzwyczajeni nie będzie już uważane za coś oczywistego, normalnego i codziennego. To, co będzie nas dotyczyć to funkcjonowanie wśród ciągłych komunikatów.
Cykl będzie się składać z warsztatów dramaturgicznych oraz warsztatów z emisji głosu. Efektem końcowym będzie nagranie powstałych tekstów w formie podcastów i udostępnienie je szerszej publiczności.
Uczestnicy będą pracować nad tekstami w małych grupach, zachowując wszelkie obowiązujące obostrzenia sanitarne.
Wiek : 16+
Prowadzenie: Karolina Sosińska
Współpraca dramaturgiczna: Daria Sobik

Festiwal Prapremier 2020 Azyl | Dzień 1

XVIII Festiwal Prapremier 2019 | Werdykt jury

Po obejrzeniu 12 spektakli konkursowych XVIII Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy jury w składzie: Agata Duda-Gracz (przewodnicząca), Magdalena Drab i Maciej Stroiński, przyznało następujące nagrody:

 

Grand Prix w wysokości 10 950 zł dla twórców spektaklu „Kowboje” z Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie za piękno we wszystkich teatralnych wymiarach. Nagrodę otrzymują: reżyserka Anna Smolar, dramaturg Michał Buszewicz, scenografka Anna Met, kompozytor i reżyser światła Rafał Paradowski, aktorki Justyna Janowska, Edyta Ostojak, Sonia Roszczuk, Jolanta Rychłowska, aktorzy Daniel Dobosz, Maciej Grubich, Przemysław Gąsiorowicz.

 

Nagroda w wysokości 6 950 zł dla twórców spektaklu „Staś i zła noga” z Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach za poważne potraktowanie publiczności dziecięcej oraz biegłość warsztatową. Nagrodę otrzymują: reżyser Bartłomiej Błaszczyński, dramaturżka i aktorka Katarzyna Błaszczyńska, scenografka, kostiumografka i reżyserka światła Magdalena Grunwald, choreografka Sylwia Hefczyńska-Lewandowska, kompozytor Jakub Adamiak, wykonawczyni muzyki na żywo Patrycja Hefczyńska, aktorzy Dawid Kobiela, Michał Rolnicki.

 

Nagroda w wysokości 3 950 zł dla twórców spektaklu „Trump i pole kukurydzy” z Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy za próbę poruszenia wszystkich możliwych tematów. Nagrodę otrzymują: reżyser Paweł Łysak, dramaturg Artur Pałyga, scenograf Robert Rumas, kostiumograf Konrad Parol, autorzy video Tamara i Piotr Wyrzykowscy, kompozytor Stefan Węgłowski, reżyser światła Robert Łosicki, aktorki Dagmara Mrowiec-Matuszak, Emilia Piech, Małgorzata Trofimiuk, Małgorzata Witkowska, aktorzy Damian Kwiatkowski, Mateusz Łasowski.

 

Nagroda specjalna w wysokości 150 zł dla stroboskopu za reżyserię spektaklu „Nietota” z Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie.

 

Magdalena Drab                                   Agata Duda-Gracz                                    Maciej Stroiński

 

Festiwal Prapremier: Nie/obecne | Dzień 5.

Pospektaklowe rozmowy z twórcami

Korzystając z wieloletnich doświadczeń rozmów z twórcami spektakli zaproszonych na Festiwal
Prapremier, Teatr Polski w Bydgoszczy kontynuuje tę formułę wymiany doznań estetycznych i intelektualnych
w tegorocznej edycji Festiwalu Prapremier Nie/obecne 2019

Prowadzenie: Katarzyna Waligóra, Jakub Papuczys