Piotr Pacześniak | reżyser szkicu scenicznego „SAY HI TO ABDO”
Piotr Pacześniak – ur. 1999. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Członek Ruchu Sprawiedliwości Społecznej Piotra Ikonowicza. Reżyser spektakli Ludowa historia Polski na podstawie książki Adama Leszczyńskiego (Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi, Festiwal Łódź 4 Kultur), Podwójny z frytkami w Teatrze Dramatycznym im. Gustawa Holoubka w Warszawie, Polowanie w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, Taśmy rodzinne oraz Querelle w Teatrze Polskim w Poznaniu. Dramaturg spektaklu Smoleńsk Late Night Show (Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi). Asystent reżyserki Katarzyny Kalwat oraz kompozytora Wojciecha Blecharza przy projektach Staff Only (Biennale Warszawa, TR Warszawa), Choreografie domowe (Volksbuehne, CSW, TR Warszawa) i Powrót do Reims (Boska komedia, Nowy Teatr w Warszawie). Drugi dramaturg przy spektaklu „Los Endemoniados. Biesy” w reż. Marcina Wierzchowskiego (Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu). Laureat wyróżnienia ZAIKS na 11. Forum Młodej Reżyserii za reżyserię spektaklu „Kiedykolwiek dane”. Absolwent modułu Devising Theater & Collective work pod kier. Sodji Lotker i Wojtka Ziemilskiego w ramach międzynarodowych warsztatów Summer Camp (Nowy Teatr). Absolwent międzynarodowych warsztatów Summer Camp: New Rules pod kier. Prodromosa Tsinikorisa, She She Pop, Teatru 21 i kolektywu Culture For Climate (Nowy Teatr). Absolwent warsztatów My documents pod kier. Loli Arias oraz Synchronizing Times pod kier. Alexandra Giesche’go (Teatr Studio, Onassis Stegi). Absolwent modułów Dramaturgia, Kurator/producent i Nowatorskie praktyki artystyczne w ramach Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych pod kier. prof. Krystyny Duniec. Uczestnik rezydencji artystycznych „Sopot Non-Fiction” i „Mladinsko International Showcase” w Lubljanie.
Anita Sokołowska | reżyserka szkicu scenicznego „LUTER/VON BORA”
Anita Sokołowska – urodziła się 25 stycznia 1976 w Lublinie.
Jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.
Debiutowała na scenie Teatru Studyjnego rolą Klary w „Ślubach panieńskich” wyreżyserowanych przez Jana Machulskiego. W tym samym roku zagrała jeszcze Kordelię w „Królu Learze” u boku Jana Machulskiego. Później współpracowała z Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie i Teatrem Nowym w Łodzi, gdzie występowała w przedstawieniach reżyserowanych przez Kazimierza Dejmka: „Sen pluskwy”, „Hamlet”, oraz w sztuce „Kadisz” w reżyserii Remigiusza Brzyka. W Teatrze Nowym Gościnnie Anitę Sokołowską można było zobaczyć jako odtwórczynię głównej roli w spektaklu „Ksiądz H. czyli anioły w Amsterdamie” na podstawie prozy Pankowskiego w Teatrze Wybrzeże. W Teatrze Powszechnym w Warszawie zagrała m.in. w spektaklu „Lalka. Najlepsze przed nami” w reżyserii Wojciecha Farugi.
Od 2007 do 2017 roku była etatową aktorką Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy, gdzie stworzyła role w spektaklach m.in.: „Łaknąć” w reżyserii Łukasza Chotkowskiego, „Wielki Gatsby” w reż. Michała Zadara, „O zwierzętach” w reżyserii Łukasza Chotkowskiego, „Nordost” w reżyserii Grażyny Kanii, „Przebudzenie wiosny” w reżyserii Wiktora Rubina, „Drugie zabicie psa” w reżyserii Wiktora Rubina, „Opowieści zimowe” w reżyserii Igi Gańczarczyk, „Joanna d’Arc. Proces w Rouen” w reżyserii Remigiusza Brzyka, „Mleko” w reżyserii Pawła Łysaka, „Komornicka. Biografia pozorna” w reżyserii Barta Frąckowiaka, „Wiśniowy sad” w reżyserii Pawła Łysaka, „Afryka” w reżyserii Bartka Frąckowiaka, „Witaj/żegnaj” w reżyserii Jana Klaty, „Workplace” w reżyserii Bartka Frąckowiaka, „Solidarność” w reżyserii Pawła Wodzińskiego.
W Biennale Warszawa zagrała w spektaklu „Modern Slavery” w reżyserii Bartka Frąckowiaka.
W 2008 roku została nagrodzona w Werdykcie Młodych na Festiwalu Prapremier w kategorii: MELPOMENA – za rolę kobiecą w dwóch spektaklach: „O zwierzętach” w reżyserii Łukasza Chotkowskiego i „Nordost” w reżyserii Grażyny Kani.
Jako reżyserka zadebiutowała w 2021 roku, w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, spektaklem „Komediantka”. Wyreżyserowała spektakl „Nienasyceni” na podstawie sztuki amerykańskiego dramaturga Jeffa Goulda „It’s just sex”, którego premiera odbyła się w lutym 2024 roku.
W rankingu „Najlepsza, najlepszy, najlepsi sezonu 2011/2012” miesięcznika „Teatr” została sześciokrotnie wyróżniona w kategorii „Najlepsza”. W tym samym roku została mianowana do Nagrody Aleksandra Zelwerowicza przez miesięcznik „Teatr”. Za monodram „Komornicka. Biografia pozorna” dostała wyróżnienie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. W 2013 była nominowana do nagrody Bydgoszczanin roku za rok 2012. Za rolę w spektaklu Pawła Łysaka „Wiśniowy sad” Antoniego Czechowa została wyróżniona w podsumowaniu roku 2013.
W 2013 została wyróżniona nagrodą marszałka województwa kujawsko-pomorskiego.
W 2016 otrzymała nominację do Nagrody Teletygodnia „Telekamera” w kategorii „Najlepsza aktorka”.
Popularność przyniosła jej rola doktor Mileny Starskiej w popularnym serialu TVP „Na dobre i na złe”. Wcielała się w postać Zuzy Markiewicz w serialu „Przyjaciółki” emitowanym przez Polsat. Filmy i seriale, w których występowała Anita Sokołowska to m.in.: „Hotel 52”, „Misja Afganistan”, „Testosteron” w reżyserii Andrzeja Saramonowicza, „Trędowata”, „Fałszerze – powrót Sfory”, „Kasia i Tomek”, „Jak zostać gwiazdą” w reżyserii Anny Wilczur-Bluszcz, „Jak poślubić milionera?” w reżyserii Filipa Zylbera oraz „Furioza” w reżyserii Cypriana T. Olenckiego.
Mateusz Atman i Agnieszka Jakimiak | reżyserzy szkicu scenicznego „GDZIE DRZEWA LŚNIĄ. ZBIÓR BAJEK I INNYCH WYMYSŁÓW”
Fot. HaWa
Mateusz Atman – artysta multimedialny, scenarzysta i reżyser teatralny. Jako twórca uznanych i oryginalnych prac, łączy najlepsze teatralne tradycje z innowacyjnym i doświadczalnym podejściem do sztuki. Jego prace pokazywane były na międzynarodowych festiwalach w Polsce, Chorwacji, Bułgarii i Niemczech. Przy kilkudziesięciu premierach współpracował z takimi reżyserami i reżyserkami jak: Oliver Frljić, Wiktor Rubin, Weronika Szczawińska, Jakub Skrzywanek, Romuald Krężel, Aneta Groszyńska i Anna Smolar. Stale współpracuje z Agnieszką Jakimiak. W duecie stworzyli m.in. głośną, postpornograficzną „Miła robótkę”, queerową „Susan Sontag”, czy postkolonialne „Chamstwo”. Obecnie pracują nad „Drzwiami percepcji” na motywach eseju Aldousa Huxleya.
Agnieszka Jakimiak (1987) – Reżyserka teatralna, eseistka i dramatopisarka, doktora filozofii, absolwentka MISH na Uniwersytecie Warszawskim, Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie i Wydziału Dramatu, Teatru i Tańca w Royal Holloway, University of London. Od 2015 tworzy w duecie z Mateuszem Atmanem – razem zrealizowali spektakle w Teatrach Współczesnych we Wrocławiu („Chamstwo”, „Kongres futurologiczny) i Szczecinie („Dobry piesek dla dorosłych”), w Teatrze im. Fredry w Gnieźnie w koprodukcji z Festiwalem Łódź Czterech Kultur „Miłą robótkę”, spektakl o emancypacyjnym aspekcie polskiej pornografii z lat 90-tych, w Teatrze Nowym w Łodzi „Mój pierwszy rave” i „Galę 68. Wolność to luksus”. Ich spektakle były prezentowane na festiwalach teatralnych w Warszawie (Warszawskie Spotkania Teatralne), Lublinie (Konfrontacje Teatralne), Toruniu (Międzynarodowy Festiwal Kontakt), Łodzi (Festiwal Teatru Niezbędnego), Białymstoku (Dni Sztuki Współczesnej), Sofii w Bułgarii, Weimarze w Niemczech i w Instytucie Polskim w Berlinie.
Wraz z Goranem Injaciem i Joanną Wichowską pracowała jako dramaturżka z Oliverem Frljiciem przy spektaklu „Nie-boska komedia. Szczątki”, „Nie-boska komedia. Wyznanie” oraz „Klątwa”. Pracowała rownież z Weroniką Szczawińską i Anją Sušą,. Publikowała na łamach “Dwutygodnika”, “Didaskaliów”, “Dialogu” i “Contemporary Theatre Review”.
Małgorzata Warsicka | reżyserka szkicu scenicznego „NA LITERĘ F „
Małgorzata Warsicka – reżyserka, zajmująca się teatrem dramatycznym, operowym oraz radiowym. Absolwentka Wydziału Reżyserii Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie oraz Architektury i Urbanistyki na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki.
Laureatka wielu nagród, m. in. za Najlepszy Debiut Reżyserski na Festiwalu „Pierwszy Kontakt” (2015), Nagrody Forum Młodej Reżyserii w Krakowie (2015), Nagrody za Najlepszą Reżyserię na 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2016) za spektakl „Nieskończona historia” A. Pałygi Teatru im. W. Horzycy w Toruniu, Nagrody za adaptację słuchowiska „Serce Ciemności” J. Conrada w 18. edycji Festiwalu „Dwa Teatry” w Gdyni (2018). W 2019 roku jej „Beniowski. Ballada bez bohatera” J. Słowackiego z Teatru Nowego w Poznaniu zdobył Grand Prix 44. Ogólnopolskich Konfrontacjach Teatralnych w Opolu w konkursie „Klasyka Żywa”, a reżyserka zdobyła również nagrodę za adaptację. W 2020 roku spektakl „Mistrz i Małgorzata” Teatru Polskiego w Bielsku-Białej w reżyserii Małgorzaty Warsickiej otrzymał nagrodę publiczności oraz „mieszek” za reżyserię na Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE w Katowicach. Jest także laureatką 13. edycji ogólnopolskiego programu stypendialnego „Młoda Polska”. We wrześniu 2020 zadebiutowała na niemieckiej scenie teatralnej realizując „Elektrę” Sofoklesa w Teatrze Miejskim we Freiburgu.
Współpracowała z Teatrami w Krakowie, Warszawie, Gdyni, Toruniu, Olsztynie, Łodzi, Bydgoszczy, Tarnowie, a także z Akademią Muzyczną w Poznaniu i Bydgoszczy realizując spektakle operowe, a także prowadząc kursy aktorskie dla wokalistów.
Michał Kotański | reżyser szkicu scenicznego „NORMAN FREEMAN”
Fot. Wiktor Franko
Michał Kotański – Dyrektor Teatru Telewizji od 22 stycznia 2024 oraz Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach od 16 listopada 2015 roku.
Reżyser teatralny, absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie, studiował także filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Rocznik 1976.
Był asystentem m.in. Andrzeja Wajdy, Krystiana Lupy, Jerzego Jarockiego, Mikołaja Grabowskiego, Jerzego Golińskiego, Achima Freyera, Declana Donnellana i Dana Jemmetta. Wyreżyserował ponad dwadzieścia spektakli – od sztuk kameralnych po wieloobsadowe inscenizacje na dużych scenach.
Reżyserował w teatrach krakowskich – Starym, im. Juliusza Słowackiego i Bagateli, warszawskich – Powszechnym i Studio oraz w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu, Teatrze Wybrzeże, Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, Teatrze im. Stefana Jaracza
w Olsztynie, Teatrze im. Aleksandra Sewruka w Elblągu, Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku i Teatrze im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze.
Zrealizował słuchowiska radiowe – Zapach czekolady Radosława Paczochy (2009) i Burmistrz Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk (2011). Współpracował również z Teatrem Telewizji reżyserując Dzieje grzechu Stefana Żeromskiego (2017), Hamleta Williama Szekspira (2019) oraz Widnokrąg Wiesława Myśliwskiego (2020).
Wybrane realizacje:
- „Don Juan” Moliera, Teatr im. W. Horzycy, Toruń (2023)
- „Uciekła mi przepióreczka” Stefana Żeromskiego w opracowaniu Krystyny Duniec
i Pawła Sablika, Teatr im. S. Żeromskiego, Kielce (2022) - „Loretta” George’a F. Walkera, Teatr im. S. Żeromskiego, Kielce (2020)
- „Widnokrąg” Wiesława Myśliwskiego, Teatr im. S. Żeromskiego, Kielce (2019)
- „Krzyżacy” Henryka Sienkiewicza, Teatr im. W. Horzycy, Toruń (2016)
- „Świętoszek” Moliera, Teatr im. S. Jaracza, Olsztyn (2015)
- „Poskromienie złośnicy” Williama Szekspira, Teatr Bagatela, Kraków (2015)
- „Dzieje grzechu” Stefana Żeromskiego, Teatr im. S. Żeromskiego, Kielce (2014)
- „Mefisto” Klausa Manna, Teatr „Bagatela”, Kraków (2014)
- „Instatnt Opera. Adult crying inventory” Expedithalle in Ankerbrotfabrik, Wiedeń (2014)
- „Don Juan” Moliera, Teatr im. C.K. Norwida, Jelenia Góra (2013)
- „Układ” Elii Kazana, Teatr Bagatela, Kraków (2013)
- „Kariera Nikodema Dyzmy” Tadeusza Dołęgi-Mostowicza, Teatr im. S. Jaracza, Olsztyn (2013)
- „Być jak Kazimierz Deyna” Radosława Paczochy, Teatr im. J. Szaniawskiego, Płock (2012)
- „Anna Karenina” Lwa Tołstoja, Teatr im. L.Kruczkowskiego, Zielona Góra (2012)
- „Przed odejściem w stan spoczynku” Thomasa Bernharda, Teatr Studio im. S. I. Witkiewicza, Warszawa (2010)
- „Produkt” Marka Ravenhilla, Teatr im. S. Jaracza, Olsztyn (2009)
- „Loretta George” F. Walker, Teatr Wybrzeże, Gdańsk (2008)
- „Spalenie matki” Pawła Sali, Teatr Wybrzeże, Gdańsk (2007)
- „Opowieści o zwyczajnym szaleństwie” Petra Zelenki, Teatr im. W. Bogusławskiego, Kalisz (2007)
- „Językami mówić będą” Andrew Bovell, Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej, Kraków (2006)
- „Komediant” Thomasa Bernharda, Teatr im. W. Horzycy, Toruń (2005)
- „Tajemna ekstaza” Davida Hare, Teatr Powszechny im. Z. Hübnera, Warszawa (2005)
- „Polaroidy” Marka Ravenhilla, Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej, Kraków (2003)