13.10 | 19:00 | Zniknięcia | reż. Cristian Ban | INAUGURACJA FESTIWALU

13.10 | piątek | g. 19.00 | Teatr Kameralny w Bydgoszczy

Teatrul Andrei Mureșanu Sfântu Gheorghe | Rumunia

tekst Elise Wilk

reżyseria Cristian Ban

scenografia Irina Chirilă

animacje Ordog Gyarfas Agota

obsada Elena Popa, Anca Pitaru, Mădălina Mușat, Sebastian Marina, Costi Apostol,  Iulian Trăistaru

Spektakl „Zniknięcia” oparty jest na tekście Elise Wilk, za który autorka zdobyła w ubiegłym roku AURORĘ. Nagrodę Dramaturgiczną Miasta Bydgoszczy.

„Zniknięcia” Elise Wilk to saga obejmująca kilkadziesiąt lat, opowiadająca o losach trzech pokoleń rodziny Sasów siedmiogrodzkich (mniejszości niemieckiej w Rumunii). Kolejne epizody osadzone są w istotnych momentach historii: pod koniec II wojny światowej, w okresie obalenia reżimu Ceaușescu oraz przyjęcia Rumunii do Unii Europejskiej.

Naprzemiennie wykorzystując fragmenty narracyjne i sceniczne, „Zniknięcia” opowiadają o traumie społeczeństwa, użyczając głosu zmarłym i jeszcze nienarodzonym.

W swoim charakterystycznym stylu, zachowującym balans między humorem a powagą, reżyser przybliża publiczności historię saksońskiej rodziny mieszkającej w Rumunii, która przez różne okoliczności towarzyszące ich egzystencjalnej podróży została zmuszona do życia w rozłące.

„Spektakl będzie intymnym spotkaniem widzów z historią saksońskiej rodziny żyjącej w Rumunii, zaczynającą się w 1944 roku i trwającą aż do chwili obecnej. Jest to wyjątkowy tekst i cieszę się, że po wielu latach po wielu latach starań, współpraca z Elise odbywa się właśnie w Sf. Gheorghe w towarzystwie, z którym odważyłbym się wystawić każdy spektakl”, mówi reżyser Cristian Ban.

Projekt współfinansowany przez Rumuński Instytut Kultury w ramach programu CANTEMIR, zapewniającego wsparcie finansowe projektów kulturalnych przeznaczonych dla środowiska międzynarodowego. Rumuński Instytut Kultury nie bierze odpowiedzialności za treść materiału.

ENG

DISAPPEARING | CRISTIAN BAN

13.10 | 7 p.m. | Teatr Kameralny | INAUGURATION OF THE FESTIVAL

Teatrul Andrei Mureșanu Sfântu Gheorghe | Romania

directed by Cristian Ban

script Elise Wilk

scenography Irina Chirila

animation Ördög Gyárfás Ágota

 

cast Sebastian Marina, Elena Popa, Anca Pitaru, Iulian Trăistaru, Costi Apostol, Mădălina Mușat

 

Elise Wilk’s „Disappearing” is a saga spanning over decades, telling a story of three generations of Transylvanian Saxon family living as a German minority in Romania. The next events are set in significant moments in history: the end of a World War II, the time of the overthrow of the Ceaușescu regime and the the accession of Romania to the European Union.

In his characteristic style, which harmoniously combines humour with serious notes, director Cristian Ban brings to the audience the story of a Saxon family in Romania, which is forced to live separately by the contexts of certain moments of its existential journey.

„The show will be a very intimate encounter between the audience and the story of a Saxon family in Romania, from 1944 to the present. It’s a very special text and I’m glad that, after many years of seeking to work together, the collaboration with Elise happens precisely in Sf. Gheorghe, with the company with which I would have the courage to do any performance”, says director Cristian Ban.

This project is co-financed by the Romanian Cultural Institute through the Cantemir Programme – a funding framework for cultural projects intended for the international environment. The Romanian Cultural Institute cannot be held responsible for the content of this material.

20.10 | 19:00 | Antygona w Amazonii | reż. Milo Rau

20.10 | piątek | g. 19.00 | Teatr Kameralny w Bydgoszczy

NTGent | Belgia

koncepcja i reżyseria MILO RAU
tekst MILO RAU & ZESPÓŁ
dramaturgia GIACOMO BISORDI
współpraca dramaturgiczna MARTHA KISS PERRONE, DOUGLAS ESTEVAM asystenci dramaturgów  KAATJE DE GEEST, CARMEN HORNBOSTEL współpraca koncepcyjna, badawcza i dramaturgiczna EVA-MARIA BERTSCHY
muzyka ELIA REDIGER, PABLO CASELLA
scenografia ANTON LUKAS
kostiumy ANTON LUKAS, GABRIELA CHERUBINI, JO DE VISSCHER
światło DENNIS DIELS
wideo MORITZ VON DUNGERN
montaż JORIS VERTENTEN
realizacja wideo FERNANDO NOGARI
asystent reżysera KATELIJNE LAEVENS
asystent reżysera (staż) CHARA KASARAKI, LOTTE MELLAERTS
kierownictwo produkcji KLAAS LIEVENS, GABRIELA GONÇALVES
asystent kierownika produkcji JACK DO SANTOS
kierownictwo techniczne produkcji OLIVER HOUTTEKIET
inspicjent MARIJN VLAEMINCK
technika MAX GHYMONPREZ, SANDER MICHIELS, RAF WILLEMS
tworzenie napisów LIESBETH STANDAERT
obsługa napisów KATELIJNE LAEVENS
realizacja scenografii i kostiumów WORKSHOPS NTGENT
podziękowania dla CAROLINY BUFOLIN

obsada na scenie FREDERICO ARAUJO, SARA DE BOSSCHERE, ARNE DE TREMERIE muzyka PABLO CASELLA na ekranie KAY SARA, GRACINHA DONATO, CÉLIA MARACAJÀ, CHÓR BOJOWNIKÓW MOVIMENTO DOS TRABALHADORES RURAIS SEM TERRA (MST), i jako Tiresias – AILTON KRENAK

produkcja NTGENT  koprodukcja THE INTERNATIONAL INSTITUTE OF POLITICAL MURDER (IIPM), FESTIVAL D’AVIGNON, ROMAEUROPA FESTIVAL, MANCHESTER INTERNATIONAL FESTIVAL, LA VILETTE PARIJS, TANDEM – SCÈNE NATIONALE (ARRAS DOUAI), KÜNSTLERHAUS MOUSONTURM (FRANKFURT), EQUINOXE SCÈNE NATIONALE (CHÂTEAUROUX), WIENER FESTWOCHEN we współpracy z MOVIMENTO DOS TRABALHADORES RURAIS SEM TERRA (MST) przy wsparciu GOETHE INSTITUT SAÕ PAULO, PRO HELVETIA PROGRAMME COINCIDENCIA – KULTURAUSCH SCHWEIZ – SÜDAMERIKA, SEYNTEX, THE BELGIAN TAX SHELTER

Milo Rau tworzy polityczną Antygonę na miarę XXI wieku, wraz z rdzennymi mieszkańcami, aktywistami i aktorami z Brazylii i Europy.

Na potrzeby „Antygony w Amazonii” Milo Rau i jego zespół udali się do brazylijskiego stanu Pará, gdzie lasy płoną z powodu rozwijającego się rolnictwa monokulturowego soi, a przyroda jest pożerana przez kapitalizm. Na okupowanym kawałku ziemi, we współpracy z MST (Movimento dos Trabalhadores Sem Terra), największym na świecie ruchem robotników bezrolnych, stworzyli alegoryczną sztukę o gwałtownych zniszczeniach i przesiedleniach spowodowanych przez nowoczesne państwo, które stawia własność prywatną ponad tradycyjnym prawem do ziemi.

Po spektaklu „Orestes w Mosulu” (w Polsce prezentowany w ramach projektu „Zorganizujmy swoją przyszłość Biennale Warszawa 2019”) osadzonym w dawnej stolicy Państwa Islamskiego i filmie „Nowa Ewangelia” kręconym w obozach dla uchodźców na południu Włoch, Milo Rau i jego zespół udają się do Amazonii w Brazylii, aby zakończyć swoją „Trylogię Starożytnych Mitów”.

„Antygona w Amazonii” jest jego ostatnim spektaklem, jaki stworzył jako dyrektor artystyczny NTGent.

Po światowej premierze w Gandawie 13. Maja 2023 r. spektakl prezentowany był m.in. w Amsterdamie, Franfurcie, Wiedniu. W lipcu tego roku „Antygona w Amazonii” pokazywana była na jednym z najważniejszych festiwali teatralnych na świecie – Festival d’Avignon. Podczas bydgoskiego Festiwalu Prapremier spektakl zostanie po raz pierwszy zaprezentowany przed polską publicznością.

 

Uwaga! Spektakl od 16 roku życia, zawiera treści wrażliwe, w tym przemoc, morderstwa i samobójstwa.

ENG

ANTIGONE IN THE AMAZON | MILO RAU

20.10 | 7 p.m. | Teatr Kameralny w Bydgoszczy

NTGent | Belgium

directed by Milo Rau

 

concept & direction Milo Rau

text Milo Rau & ensemble

with Frederico Araujo, Sara De Bosschere, Pablo Casella & Arne De Tremerie

on video Kay Sara, Gracinha Donato, Célia Maracajà, Martinez Corrêa, choir of militants of Movimento dos Trabalhadores Rurais sem Terra (MST), and as Theiresias: Ailton Krenak

dramaturgy Giacomo Bisordi

collaboration dramaturgy Douglas Estevam, Martha Kiss Perrone

assistant dramaturgy Kaatje De Geest, Carmen Hornbostel

collaboration concept, research and dramaturgy Eva-Maria Bertschy

set Anton Lukas

costumes Gabriela Cherubini, An De Mol, Jo De Visscher, Anton Lukas

light Dennis Diels

music Elia Rediger, Pablo Casella

video Moritz von Dungern

 

video making of Fernando Nogari

video editing Joris Vertenten

direction assistant Katelijne Laevens

intern direction assistant Zacharoula Kasaraki, Lotte Mellaerts

production management Klaas Lievens, Gabriela Gonçalves

assistant production management Jack Do Santos

technical production management Oliver Houttekiet

stage manager Marijn Vlaeminck

technique Max Ghymonprez, Sander Michiels, Raf Willems

special thanks to Carolina Bufolin

production NTGent

coproduction The International Institute of Political Murder (IIPM), Festival d’Avignon, Romaeuropa Festival, Manchester International Festival, La Vilette Paris, Tandem – Scène nationale (Arras Douai), Künstlerhaus Mousonturm (Frankfurt), Equinoxe Scène Nationale (Châteauroux), Wiener Festwochen

in collaboration with Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST)

with support of Goethe Institut Saõ Paulo, PRO HELVETIA programme COINCIDENCIA – Kulturausch Schweiz – Südamerika, The Belgian Tax Shelter

 

cast Frederico Araujo, Sara De Bosschere, Arne De Tremerie music Muzyka Pablo Casella on screen Kay Sara, Gracinha Donato, Célia Maracajà, Chór Bojowników Movimento Dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (Mst), Tiresias – Ailton Krenak

 

For “Antigone in the Amazon”, Milo Rau and his team traveled to the Brazilian state of Pará, where the forests burn due to the expanding soy monocultures and where nature gets devoured by capitalism. On an occupied piece of land, in collaboration with MST (Movimento dos Trabalhadores Sem Terra), the world’s largest landless workers’ movement, they create an allegorical play about the violent devastations and displacements caused by the modern state, which places private property above the traditional right to land.

 

After the productions Orestes in Mosul  in the former capital of the Islamic State and the Jesus film The New Gospel  in the southern Italian refugee camps, Milo Rau and his team travel to the Amazon in Brazil to conclude their Trilogy of Ancient Myths.

The partner of the XXII Prapremiery Festival is the Embassy of Belgium – Delegation of Flanders.

 

Znamy finalistów i finalistki AURORY 2023!

Ogłaszamy finalistów AURORY 2023!

W tegorocznej edycji AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy wzięło udział 257 autorów z 17 krajów. W pierwszym etapie Konkursu jury w składzie: Davit Gabunia, Julia Holewińska i Agnieszka Lubomira Piotrowska wybrało pięć tekstów, które zostaną zaprezentowane w formie szkiców scenicznych podczas Festiwalu Prapremier 2023.

Do tegorocznego finału zakwalifikowano następujące sztuki:

  • „Ifigenia” autorstwa Joanny Bednarczyk (Polska)
  • “Trwałość szkła hartowanego” (tytuł oryginalny: «Otpornost kaljenog stakla») autorstwa Danilo Brakočevića (Serbia)
  • „Zakon zaścielonych łóżek” (tytuł oryginalny: «Орден застеленных кроватей») autorstwa Leny Laguszonkowej (Ukraina)
  • „Rigor Mortis” autorstwa Małgorzaty Maciejewskiej (Polska)
  • „Znikanie” (tytuł oryginalny: «Nestajanje») autorstwa Tomislava Zajeca (Chorwacja)

Pełen werdykt oraz listę sztuk, które nasi jurorzy rekomendują do wystawienia teatrom zarówno z Polski jak i z zagranicy, znajdziecie TUTAJ

Wszystkim wyróżnionym serdecznie gratulujemy!

 

[eng]

AURORA 2023 finalists are announced!

This year’s edition of AURORA. The Drama Award of the City of Bydgoszcz was attended by 257 authors from 17 countries. In the first stage of the competition, the jury composed of Davit Gabunia, Julia Holewińska and Agnieszka Lubomira Piotrowska selected five final texts to be presented as stage sketches at the Prapremiery Festival 2023.

The following plays qualified for this year’s finals:

  • „Ifigenia” („Iphigenia”) by autorstwa Joanny Bednarczyk (Poland)
  • “Otpornost kaljenog stakla” („Resistance of Tempered Glass”) by Danilo Brakočević (Serbia)
  • „Орден застеленных кроватей” (“Order of made-up beds”) by Lena Lagushonkova (Ukraine)
  • „Rigor Mortis” by Małgorzata Maciejewska (Poland)
  • „Nestajanje” („The Vanishing”) by Tomislav Zajec (Croatia)

The full verdict and the list of plays that our jury recommends for staging to theaters can be found here

Congratulations to all the honored!

[ru]

Мы объявляем финалистов конкурса АВРОРА 2023!!

В этом году в конкурса “АВРОРА. Драматургическая премия г. Быдгощи” приняло участие 257 авторов из 17 стран. На первом этапе конурса жюри в составе: Давит Габуния, Юлия Холевиньска и Агнешка Любомира Пиотровска выбрало пять текстов, которые будут представлены вниманию зрителей и членов Комитета конкурса в октябре 2023 г., во время фестиваля “Прапремьеры”.

В финале конкурса этого года примут участие следующие пьесы:

  • “Ифигения”, автор Иоанна Беднарчык (Польша)
  • “Прочность закаленного стекла” (оригинальное название “Otpornost kaljenog stakla”), автор Данило Бракочевич (Сербия)
  • “Орден застеленных кроватей”, автор Лена Лягушонкова (Украина)
  • “Rigor Mortis”, автор Малгожата Мацеевска (Польша)
  • “Исчезновение” (оригинальное название «Nestajanje»), автор Томислав Заец (Хорватия)

Полное содержание решения жюри и список пьес, которые жюри рекомендует для постановки в театрах Польши и других стран, можно найти здесь >>

Поздравляем всех финалистов и отмеченных жюри авторов!

 

FESTIWAL PRAPREMIER 2023. POLA WALKI

Festiwal Prapremier – tradycyjnie – powróci do Was jesienią – od 14 do 28 października.

Najbliższa XXII. edycja festiwalu odbędzie się pod hasłem: Pola walki.

Wszelkie informacje dot. tej edycji festiwalu będą aktualizowane na bieżąco – zostańcie z nami.

Dziękujemy za XXI Festiwal Prapremier!

Chcielibyśmy serdecznie podziękować za XXI. edycję Festiwalu Prapremier, która w tym roku odbyła się  pod hasłem: Oświecenie:

Miastu Bydgoszcz, które od 21 lat razem z Teatrem Polskim w Bydgoszczy współorganizuje i wspiera największe teatralne święto w mieście!

Partnerowi Głównemu wydarzenia, którym jest Województwo Kujawsko-Pomorskie!

Wydarzenie jest współfinansowane ze środków programu „Kujawy+Pomorze – promocja potencjału gospodarczego regionu – edycja II” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Ministerstwu Kultury I Dziedzictwa Narodowego!

Wydarzenie jest dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Sponsorowi Festiwalu Prapremier – firmie Vitalabo Laboratoria Medyczne!

Sponsorowi Festiwalu Prapremier – Cukiernia Sowa!

Firmie YAMA Nissan & Suzuki & Ssangyong za nieocenioną pomoc w organizacji transportu w trakcie całych dwóch tygodni trwania Festiwalu i szkiców scenicznych w ramach AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy oraz za fantastyczną promocję wydarzenia w przestrzeni miasta!

Partnerowi AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy – Stowarzyszenie Autorów ZAiKS za przyznanie dodatkowych nagród dla finalistów Konkursu.

Naszym Partnerom – firmom i instytucjom, dzięki którym tegoroczny Festiwal Prapremier mógł zachować swoją pierwotną, festiwalową formę:

VI Liceum Ogólnokształcące w Bydgoszczy
Wydział Edukacji Muzycznej Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy
Pałace Ostromecko
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
Teatr Kameralny w Bydgoszczy
Młyny Rothera
Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy

Teatrom, których spektakle mogliśmy zaprezentować podczas tegorocznego Festiwalu!

Teatr Narodowy w Warszawie
Nowy Teatr w Warszawie

Patronom medialnym Festiwalu:

Dziennik Teatralny
e-teatr.pl
Miesięcznik Teatr
Gazeta Wyborcza Bydgoszcz
„Dialog”
„Didaskalia”
Gazeta Pomorska
Express Bydgoski
portal naszemiasto.pl
Polskie Radio PiK
TVP Kultura
Teatr dla Wszystkich
Teraz Teatr
Bydgoski Informator Kulturalny
teatralny.pl
oraz patronom AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy: „Dialog”, e-teatr.pl

Hotelowi pod Orłem Focus Hotels – za wspaniałe ugoszczenie artystek i artystów, który przybyli do nas z Teatru Narodowego w Warszawie!

Park Hotel – za wspaniałe ugoszczenie artystek i artystów, który przybyli do nas z Nowego Teatru w Warszawie!

Firmie Nasza Brama – za przepiękne kompozycje kwiatowe, które zdobiły przestrzenie festiwalowe, a także kwiaty dla twórców i twórczyń spektakli, finalistek AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy oraz sponsorów Festiwalu.

Firmie Amai – za przeurocze upominki w formie świeczek dla gości i widzów Festiwalu!

Firmie Taxi Express – za wsparcie w organizacji transportów gości Festiwalu Prapremier!

Klubokawiarni Zakład? za organizację czasu po spektaklach, ponownie stając się na 2 tygodnie Klubem Festiwalowym!
Dziękujemy również lokalom przy ul. Gimnazjalnej: A’favela, Barzza, Benita, Burger Park, Landschaft, która na czas Festiwalu stała się miejscem spotkań i wymiany wrażeń teatralnych po spektaklach oraz kawiarni Parzymy Tutaj– za festiwalową kawę, wsparcie i pobudzenie przed spektaklami.

I dziękujemy Wam, Drodzy WIDZOWIE! Za obecność, emocje, udział w dyskusjach i dzielenie się Waszą niesamowitą energią.

Dzięki Wam wszystkim było pięknie!

Festiwal Prapremier. Oświecenie | zakończenie | 29.10.2022

Wyborem zwyciężczyni AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy – Elise Wilk – i galą finałową zakończyliśmy XXI. edycję Festiwal Prapremier Oświecenie!

Gala odbyła się w klimatycznych przestrzeniach Pałaców Ostromecko należących do Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy.

To były piękne 2 tygodnie emocji i niezapomnianych teatralnych wrażeń.

Elise Wilk laureatką II. edycji AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy

Elise Wilk laureatką AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy 2022!

Kapituła doceniła sposób ujęcia rzeczywistości mniejszości saskiej w wojennej i powojennej Rumunii, która w tej sztuce okazuje się zadziwiająco zrozumiała i tożsama z sytuacją mniejszości w różnych momentach przeszłości. W „Zniknięciach” autorka uprawia swoistą intymną epikę, rozpisaną na wielogłos żywych i umarłych postaci, przedstawia historię klęski ucieczek i klęski pozostań i wyraża zbiorowy Los.
  Nagrodę w imieniu laureatki odebrała Raluca Radulescu, dziennikarka Radia Romania.

Festiwal Prapremier. Oświecenie | 28.10.2022

„Ta będzie taka sama” – to ostatni z pięciu finałowych szkiców scenicznych, którego autorką jest Stasa Bajac, a reżyserii podjęła się Małgorzata Wdowik.

Ten słodko-gorzki pokaz odbył się w przestrzeniach Młyny Rothera i zakończył tegoroczny Festiwal Prapremier. Oświecenie.

Festiwal Prapremier. Oświecenie | 27.10.2022

Wczorajszego pokazu szkicu scenicznego autorstwa Niny Zakhozhenko „Ja, wojna i plastikowy granat” w reżyserii Magdy Szpecht nie sposób oddać obrazem, relację prosimy więc potraktować jako formę zapisu wspomnień.

Poruszający mini spektakl zakończyło spotkanie z twórcami i twórczyniami, który poprowadzili: Tomasz Domagała i Katarzyna Janowska.

Festiwal Prapremier. Oświecenie | 26.10.2022

Za nami trzeci z pięciu pokazów finałowych szkiców scenicznych II. edycji AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy i fotorelacja z auli Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w której odbyło się czytanie tekstu autorstwa Marty Sokołowskiej „Proszę, niech zapanuje pokój” w reżyserii Piotra Domalewskiego.

Pokazowi – tradycyjnie już – towarzyszyło spotkanie z twórcami i twórczyniami, które poprowadzili: Tomasz Domagała  i Katarzyna Janowska.