Mikita Ilyinchyk | „SAY HI TO ABDO”
Mikita Ilyinchyk – dramaturg i reżyser teatralny. Studiował w rosyjskim Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej (GITIS) na kierunku Wiedza o Teatrze (2013-2015), oraz na wydziale reżyserii (2015-2020). W latach 2018-2020 współpracował z mińskim teatrem ok-16, który został zamknięty przez białoruskie władze po protestach w Białorusi w 2020 roku.
Jako reżyser debiutował w 2021 roku spektaklem “Łaskawe” J. Littella. Swoje spektakle wystawiał w Belgii („Goat Island”), Białorusi („M”), Estonii („Say Hi to Abdo!”), Polsce („F***ing in Brussels”, „Emma”), Rosji („Córki Leara”, „Śmierć Pazuchina”). Od 2022 roku mieszka i pracuje w Polsce.
Był uczestnikiem konkursów dramaturgii „Write-Box” (Białoruś, 2016), „Lubimovka” (Rosja, 2018 i 2021). Jego sztuki „Pokój umiera”, „Dark Room” i „Say Hi to Abdo!” były wyróżniane w ramach Eurodram (European network for drama in translation). W 2021 roku został pierwszym laureatem AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy („Dark Room”). W 2023 roku jego teksty zostały włączone do pierwszej queerowej antologii literatury białoruskiej „Boys Get Out of Control”, wydawnictwa Skaryna Press, Londyn.
Jest stypendystą programu Gaude Polonia 2024, w ramach którego współpracuje obecnie z Teatrem Polskim w Poznaniu. Obecnie współpracuje także z teatrami Vaba Lava (Estonia) i Gorki Theatre (Niemcy).
[ENG]
Mikita Ilyinchyk – playwright and theatre director. He studied at the Russian State Institute of Theatre Arts (GITIS) in the field of Theatre Studies (2013-2015), and at the Directing Department (2015-2020). In 2018-2020, he collaborated with the Ok-16 theatre in Minsk, which was closed by the Belarusian authorities after the protests in Belarus in 2020.
He made his debut as a director in 2021 with the play „The Kindly Ones” by J. Littell. He has staged his shows in Belgium („Goat Island”), Belarus („M”), Estonia („Say Hi to Abdo!”), Poland („F***ing in Brussels”, „Emma”), Russia („Lear’s Daughters”, „The Death of Pazukhin”). He has been living and working in Poland since 2022.
He participated in the drama competitions „Write-Box” (Belarus, 2016), „Lubimovka” (Russia, 2018 and 2021). His plays „Pokój umiera”, „Dark Room” and „Say Hi to Abdo!” were distinguished within Eurodram (European network for drama in translation). In 2021, he became the first AURORA. The Drama Award of the City of Bydgoszcz winner („Dark Room”). In 2023, his texts were included in the first queer anthology of Belarusian literature, „Boys Get Out of Control”, published by Skaryna Press, London.
He is a scholarship holder of the Gaude Polonia 2024 program, under which he currently cooperates with the Polish Theatre in Poznań. Currently, he also cooperates with the theatres: Vaba Lava (Estonia) and Gorki Theatre (Germany).
Andrian Szafrański | „LUTER/VON BORA”
Adrian Szafrański – ukończył studia filozoficzne na Uniwersytecie Opolskim pracą „Kategoria Realnego w pismach z zakresu krytyki filmowej Slavoja Żiżka” (2018). Współtwórca spektakli „Moją ulicą płynie rzeka” reż. Elżbieta Depta (Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, 2018) i „Dwanaście prac Heraklesa” reż. Elżbieta Depta (Teatr Groteska w Krakowie, 2018). Scenarzysta paradokumentu „Lombard. Życie pod zastaw” (2020 – 2023). Uzyskał stypendium Marszałka Województwa Opolskiego za projekt „Judyta i niedźwiedź” (2021). Rezydent Sceny Nowej Dramaturgii w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (2023). Brał udział w warsztatach ADiT w Szkole Filmowej w Łodzi (2024). Finalista konkursu na sztukę teatralną inspirowaną postacią Triny Papisten w Teatrze im. Witkacego w Słupsku (2024).
[ENG]
Adrian Szafrański – graduated in philosophy from the University of Opole with the work ” Kategoria Realnego w pismach z zakresu krytyki filmowej Slavoja Żiżka” (2018). Co-creator of the plays „Moją ulicą płynie rzeka” directed by Elżbieta Depta (Jan Kochanowski Theatre in Opole, 2018) and „Dwanaście prac Heraklesa” directed by Elżbieta Depta (Groteska Theater in Krakow, 2018). Scriptwriter of the para-documentary „Lombard. Życie pod zastaw” (2020 – 2023). He received a scholarship from the Marshal of the Opole Voivodeship for the project „Judyta i niedźwiedź” (2021). Resident of the New Dramaturgy Stage at the Wanda Siemaszkowa Theatre in Rzeszów (2023). He took part in ADiT workshops at the National Film School in Łódź (2024). Finalist of the competition for a theatre play inspired by the character of Trina Papisten at the Witkacy Theatre in Słupsk (2024).
Nina Plavanjac | „GDZIE DRZEWA LŚNIĄ. ZBIÓR BAJEK I INNYCH WYMYSŁÓW”
Nina Plavanjac – urodzona w Belgradzie dramatopisarka, dramaturżka i scenarzystka. W 2019 roku ukończyła studia na kierunku Sztuk Dramatycznych w Belgradzie, Wydział Dramaturgii. Autorka sztuk „Just Voice”, „Castle in the Lake” i „Clouds”, wystawianych w teatrach narodowych w Serbii i Macedonii. Autorka, współautorka i dramaturżka 11 innych dramatów, sztuk zbiorowych i słuchowisk radiowych. Scenarzystka filmów krótkometrażowych wybranych i nagrodzonych na ponad 50 lokalnych i międzynarodowych festiwalach: „Chasing the Moon”, „A Wife and a Cat”, „Spoon”, „I Just Want to Be Found” i „Long Road Ahead”. Laureatka nagrody dramaturgicznej “Sterija”. Obecnie studentka studiów magisterskich na Wydziale Reżyserii Teatru i Radia.
[ENG]
Nina Plavanjac was born in Belgrade in 1998. Graduated from the Faculty of Dramatic Arts in Belgrade, Department of Dramaturgy, in 2019. Author of original plays: ’’Just Voice“, ’’Castle in the Lake“ and ’’Clouds“, all staged in National Theaters in Serbia and Macedonia, as well as author, co-author and dramaturg of 11 more dramatizations, omnibus plays and radio plays. Screenwriter of short films selected and awarded in over 50 local and international festivals: ’’Chasing the Moon“, ’’A Wife and a Cat“, ’’Spoon“, ’’I Just Want to Be Found“ and ’’Long Road Ahead’’. Winner of the Sterija award for playwrighting. Currently enrolled in master academic studies, Department of Theatre and Radio Direction. Lives and works in Belgrade.
Lejla Kalamujić | „NA LITERĘ F”
Nina Plavanjac – urodzona w Belgradzie dramatopisarka, dramaturżka i scenarzystka. W 2019 roku ukończyła studia na kierunku Sztuk Dramatycznych w Belgradzie, Wydział Dramaturgii. Autorka sztuk „Just Voice”, „Castle in the Lake” i „Clouds”, wystawianych w teatrach narodowych w Serbii i Macedonii. Autorka, współautorka i dramaturżka 11 innych dramatów, sztuk zbiorowych i słuchowisk radiowych. Scenarzystka filmów krótkometrażowych wybranych i nagrodzonych na ponad 50 lokalnych i międzynarodowych festiwalach: „Chasing the Moon”, „A Wife and a Cat”, „Spoon”, „I Just Want to Be Found” i „Long Road Ahead”. Laureatka nagrody dramaturgicznej “Sterija”. Obecnie studentka studiów magisterskich na Wydziale Reżyserii Teatru i Radia.
[ENG]
Lejla Kalamujic is a writer from Sarajevo, recognized for her acclaimed short story books „Anatomy of a Smile,” „Call Me Esteban,” and „Hurry and Imagine a City.” Her storytelling prowess has garnered significant acclaim, notably earning her the „Edo Budiša” award in Istra for „Call Me Esteban,” and the regional literary prize „Štefica Cvek” for „Hurry and Imagine a City.”
In addition to her achievements in short fiction, Kalamujic has ventured into drama with her 2020 collection „Fists Full of Clouds.” This collection features plays such as „The Cannibal or How I Killed My Family” and „Let’s Turn the Light Off,” both successfully staged at the Bosnian National Theater in Zenica. Her latest play, „The F Word,” won first prize in the Sarajevo National Theater competition and has been selected as a finalist for the Aurora International Drama Award in Poland. Kalamujic’s works have been translated into several languages.
Agnieszka Jelonek | „NORMAN FREEMAN”
Agnieszka Jelonek – pisarka, autorka opowiadań i scenariuszy telewizyjnych. Studiowała socjologię oraz podyplomowe studium scenopisarskie w PWSFTviT w Łodzi. Brała udział w warsztatach teatralnych Sztuka Dialogu nad Wigrami oraz współpracowała z Laboratorium Dramatu Towarzystwa Autorów Teatralnych w Warszawie.
W 2015 roku za zbiór opowiadań „Babidło” otrzymała pierwszą nagrodę Konkursu Literackiego im. Henryka Berezy. Za książki „Koniec świata umyj okna” (2020, Cyranka) i „Trzeba być cicho” (2022, Cyranka) została nominowana do Nagrody Literackiej GDYNIA (2021 i 2023).
W 2024 roku nakładem wydawnictwa Cyranka ukazała się jej najnowsza powieść „West Farragut Avenue”.
[ENG]
Agnieszka Jelonek – writer, author of short stories and television scripts. She studied sociology and completed postgraduate screenwriting studies at the National Film School in Łódź. She took part in theatre workshops called „Sztuka Dialogu nad Wigrami” and cooperated with the Drama Laboratory of the Society of Theatre Authors in Warsaw.
In 2015, she received the first prize in the Henryk Bereza Literary Competition for her collection of short stories „Babidło”. For the books ” Koniec świata umyj okna” (2020, Cyranka) and „You have to be quiet” (2022, Cyranka), she was nominated for the GDYNIA Literary Award (2021 and 2023).
In 2024, her latest novel, „West Farragut Avenue”, was published by Cyranka.