17.11 | niedziela | g. 19.00 | Teatr Polski w Bydgoszczy | KUP BILET
Teatr Polski w Bydgoszczy | Polska
tekst „ahat ilī. Siostra bogów” Olga Tokarczuk
reżyseria Anna Augustynowicz
scenografia Marek Braun
asystentka scenografa Matylda Graciano
muzyka Jan Marek Kamiński
videoart, światło Wojciech Kapela
kostiumy Tomasz Armada
asystent kostiumografa Filip Holak
choreografia Magdalena Marcinkowska „Madlen Revlon”
realizatorzy Daniel Dera, Daria Główczyńska, Marcin Muszyński
inspicjent, asystent reżyserki Adam Pakieła
producentka Magdalena Niedźwiecka
występują Zhenia Doliak, Adam Graczyk, Mirosław Guzowski, Dagmara Mrowiec-Matuszak, Paweł Paczesny, Michał Surówka, Małgorzata Witkowska
AHAT ILĪ. SIOSTRA BOGÓW
Ile trzeba ludzkich poświęceń, żeby odkupić śmierć boga? Twórcy i twórczynie spektaklu próbują znaleźć odpowiedź na to i inne pytania, by każdy mógł odnaleźć w nich ich własny sens. Mit o sumeryjskiej bogini wojny i miłości, Inannie, która zstąpiła do podziemnej krainy umarłych, by po kilku dniach powrócić do świata żywych, zostawił ślad
w tekstach starożytnego Babilonu, Grecji, a także w kulturze chrześcijańskiej. Na scenie główną bohaterką nie będzie jednak bogini, a jej służąca oraz przyjaciółka, zwykła śmiertelniczka – Nina Szubur, która staje się przewodniczką po świecie bogów, niosąc w sobie poświęcenie za boginię płodności i wojny. Tekst zabiera nas w podróż
przez tysiąclecia aż do postcywilizacji, odkrywając to, co w ludzkości jest niezmienne od początku jej istnienia. Twórcy i twórczynie próbując zrozumieć dlaczego Inanna zeszła
do podziemi, sięgają w głąb ludzkiej otchłani, tym samym pomagając przezwyciężyć lęk przed śmiercią – jest to tekst uzdrawiający. Zachęca nas, by nie bać się konfliktowości, która jest w nas wszystkich.
Spektakl jest adaptacją książki Olgi Tokarczuk „ahat ilī. Siostra bogów” zawierającej erudycyjny komentarz Zbigniewa Mikołejki – wybitnego religioznawcy.
[ENG] AHAT ILĪ. SISTER OF GODS
How many human sacrifices are needed in order to redeem the death of a god? Creators of the performance are trying to find answers to this and more questions, so everyone can find their own meaning in them. The myth of the Sumerian goddess of war and love, Inanna, who descended into the underground realm of the dead, only to return to the world of the living after a few days, has left a mark in the texts of ancient Babylon, Greece and in the Christian culture. On stage, however, the main character will not be the goddess, but her servant and friend, an ordinary mortal woman – Nina Szubur, who becomes a guide of the world of the gods, carrying a sacrifice for the goddess of fertility and war.
The text takes us on a journey through the millennia all the way to the post-civilization, discovering what has been constant in humanity since the very beginning of its existence. In an attempt to understand why Inanna descended
to the underworld, the performance reaches into the depths of the human abyss, thereby helping overcome the fear of death – this is a healing text. It encourages us not to be afraid of the conflictuality that is in all of us.
The play is an adaptation of Olga Tokarczuk’s book “ahat ilī. Sister of Gods” including an erudite commentary by Zbigniew Mikołejko, a prominent religious scholar.
English subtitles.